Posledních pár dní běží na internetu diskuse o tom, proč vybírat poplatek za osobní odběr zboží z eshopu. Je to reakce na zavedení tohoto poplatku u Mall.cz, ale podobný poplatek má třeba i Alza.
Chápu, že eshop má s odbavením objednávky náklady, ale nechápu tu logiku, že je viditelně přenesou na zákazníka. Škodí tím sami sobě, protože musí čelit negativním reakcím a přitom to jde udělat jinak a lépe.
Nejlogičtější je, že své náklady započtu do ceny zboží. Možná to pro někoho bude překvapivé, ale dělají to tak obchodníci od nepaměti. Nebo si snad dovedete představit, že vám pokladní v Tescu naúčtuje poplatek za odběr nákupu?? Pokud nad určitou částku poplatek vybírat nechci, nabídnu slevu při nákupu nad XX peněz.
Argument, že se pak nemůžu chlubit nejnižší cenou, tady podle mě neplatí – poplatky za osobní odběr zavedli ti největší, kteří s ostatními rozhodně nesoutěží cenou. Ty úplně nejlevnější eshopy, které se na cenu soustředí, žádný osobní odběr většinou nenabízí.
Trošku to na mě dělá dojem, že se eshopy v rámci konkurenčního boje nechaly uvrtat do soutěže o to, kdo bude mít více odběrných míst pro osobní odběr v každé díře a teď s hrůzou zjistili, že to zákazníci využívají čím dál víc a je to stojí peníze. Jejich roky budovaný internetový byznys se začal překlápět do podoby kamenných obchodů a oni teď neví, co s tím.
Rozhodně nechci radit velkým shopům, jak mají dělat svůj byznys. Je velice pravděpodobné, že všechna pro a proti zvážili a vyšlo jim, že trocha toho negativního PR jim nevadí a v konečném součtu se poplatek vyplatí. Mně osobně to při pohledu z venku připadá trochu nešťastné a hlavně nelogické (o těch 25 resp. 29 Kč vůbec nejde).