Donedávna bych asi nevěřil, že půjdu koupit auto do AAA Auto, ale Daliborův článek na Měšci o tom, jak kupoval auto v Áčkách on, mě trochu nahlodal a osobní konzultace s ním dílo dokončila.
Do Áček se mi fakt nechtělo, jejich pověst je hrozná. Na druhou stranu jsem byl i zvědav, co je pravda a co už jsou urban legends. A vybaven radami od Dalibora jsem byl připraven na vše a nemělo se mi co stát :)
Pokud nechcete číst dál, tak takový stručný závěr by asi byl, že na vás zkusí spousty drobných podrazů, ale když se ubráníte, je koupě celkem v pohodě.
Reakce na inzerát
Zalíbil se mi Yaris pro manželku (ano, Dalibor mi i vysvětlil, že Toyota nemá konkurenci a Yaris je pro ženu nejlepší :). Vypadal pěkně, ale byl dost předražený, resp. byla to taková ta hra hotově předražíme, na úvěr “levně”. Zajímalo mě, co se dá ukecat a kam se můžu s cenou dostat.
První problém nastal, když jsem zjistil, že auto je v Áčkách v Teplicích. Slečna mě ale ujistila, že není problém ho nechat nezávazně převézt proti vratné záloze 2 000 Kč. Ovšem nejde to udělat po telefonu, musím přijít do pražské pobočky. Moc se mi do toho nechtělo, věděl jsem, že za ty prachy to auto nechci, ale zvědavost zvítězila.
První drobný podraz nebo omyl?
Dorazil jsem do Áček, prodejce mi zopakoval, že je auto v Teplicích, ale není problém ho přivézt, akorát u takhle levných (75 tisíc) aut je to nevratná záloha. V duchu jsem si vynadal, že jsem tam lezl, když podraz následuje hned po pozdravu mezi dveřmi. Nicméně jsem vzdoroval s tím, že slečna na infolince říkala něco jiného a po chvilce zjišťování se ukázalo, že záloha vratná je. Zda to byla chyba nebo záměr netuším.
Chvilku jsme se bavili a já jsem dával najevo, že se mi moc nechce komplikovat situaci mně i jim převozem auta, které stejně kvůli ceně nechci a tak došlo na oblíbené, „tak si vyberte jiné tady“. Jenže Yarisů v automatu k dispozici moc není a vy žádný jiný nemáte, odvětil jsem já. Jenže přišla první velká klika – „mám tady jednoho, dneska jsme ho vykoupili, ještě vůbec není v systému, ale možná bychom ho mohli projet, zjistím to.” To vypadalo nadějně, auto o dvacet tisíc levnější a jen o rok starší.
Yaris měl jen nějakou prvotní cenu, nebyl ani převedený na bazar, nebyl pořádně umytý atd., ale byl jsem ubezpečen, že cena se zvedne maximálně o dva tisíce kvůli nákladům na převod a že je to cena v hotovosti, určitě ne na úvěr. Tak jsme auto projeli a domluvili, že si ho na tři dny zarezervuji. Dokonce mi nabízeli, že proti směnce si ho mohu vzít hned, ale to jsem s díky odmítl, protože jen slovo směnka ve mě nevzbuzuje nic pozitivního a ještě v kombinaci s AAA … :). Zaplatil jsem tedy 500 Kč vratnou zálohu a získal potvrzení o rezervaci, kde byla uvedena i cena vozu 47 999 Kč, což se později ukázalo jako klíčové.
Jdu pro auto
Po prozkoumání vozu v Cebii a několika konzultacích s Daliborem jsem vyrazil druhý den pro auto. A nastal problém – po asi 20 minutách čekání se ukázalo, že auto v bazaru není, zůstalo kdesi na převodu z původního majitele na bazar. Pravda je, že jsem si mohl zavolat, ale den před tím mi prodejce říkal, že to ráno udělají a auto bude připravené. Dnešní technik se fakt hodně omlouval a vypadalo to, že to myslí upřímně, prý mu dnes takto zvorali už druhé auto. Domlouváme se tedy na zítra a že si ještě pro jistotu zavoláme. Poprvé mám pocit, že jsem v korporaci, kde pravá ruka neví, co dělá levá a ne vždy to musí být záměr.
Jdu pro auto podruhé
Druhý den přesně dle dohody prodejce volá, že auto bude a následně mi potvrzuje SMS, že auto opravdu stojí na parkovišti. Obhlížím ještě jednou auto, zkoumám motor (jako bych pohledem dokázal něco poznat :) a čekám, až prodejce vyřídí zkušební jízdu se zákazníkem přede mnou. Při podrobném zkoumání zjišťuji, že kufr nejde otvírat klíčkem. Není to ale problém, než podepíšu papíry, tak se na to prý ještě někdo mrkne a auto i přeleští. Od prodejce dostávám k autu novou povinnou výbavu zdarma. Nevím, jestli jako omluvu za včerejší zbytečnou cestu nebo jsem mu jen sympatický. A nebo to dávají všem a jen extra nesympatický klient si ji musí koupit :)
Podepisujeme papíry
Přichází část, na kterou se vůbec netěším a čekám, co na mě budou zkoušet. A problémy na sebe nenechají dlouho čekat. Po nezbytných formalitách a ujištění, že už fakt mám sjednané povinné ručení, slečna vybalí, „takže auto a balíček k němu máme 53 600 Kč„. Což je o 5 600 více, než cena auta. Na dotaz co je v tom balíčku, paní vyjmenuje spousta nepotřebných nesmyslů a mávne rukou ke zdi “tady to máte vypsané”. Koukám na zeď a sice tam mají nějaký balíček přes tři tisíce, ale také jeden za 1 499 Kč pro auto do 50 000 Kč. Paní na to upozorním, ona se tváří překvapeně a uznává moji námitku. Tak to máme 51 490 Kč. Namítám, že má asi stále nějaký problém s matematikou, že auto stojí 47 999 Kč, takže s balíčkem mi to vychází na 49 498 Kč. Na podpoření svých slov vytahuji rezervační smlouvu s uvedenou cenou. Evidentně zaskočená paní odbíhá a po chvilce se vrací s tím, že mám pravdu, že auto zdražili, ale v systému není info o tom, že moje cena je ta původní.
Dvě chyby při jednom nákupu? Budiž, ale myslím si své. O 1 499 Kč se nehádám, za umytí auta a povinnou výbavu zdarma je to celkem fér, prodávající byl sympaťák… Kdyby to bylo rovnou v ceně auta, ani bych nemrkl. Proč to počítají takto je mi trochu záhadou. Asi se jim vyplatí být za šmejdy, protože většina lidí už se vidí ve vysněném autě a kvůli poplatku nevzdoruje. A mít výdělek z prodeje auta a k tomu 3 600 Kč se hodí.
Placení, převzetí auta
Placení už je bez problémů. Auto je vyblejskané a navoněné, akorát při přípravě zapomněli na ten zámek kufru, takže čekám ještě asi 20 minut, aby se zjistilo, že zámek u kufru je vyměněný, takže k němu klíč od zapalování logicky nepasuje a klíč ke kufru prodávající jaksi nedodal. No co, centrál na to funguje a když budu chtít, můžu si zámek nechat vyměnit.
Prohodím s prodejcem ještě pár slov o tom, že auto je pro něj překvapivě živé a jede pěkně. Pravděpodobně je to ale naučená fráze a řeknou to každému. Loučím se s prodejcem, přejeme si hodně štěstí a celkem spokojen odjíždím.
Shrnutí
Docela by mě zajímalo, jestli lze dělat autobazar takovým stylem, jako to dělá třeba Tomáš Čupr v Dáme jídlo nebo Rohlíku. Je to samozřejmě úplně něco jiného, ale kdyby se to někomu povedlo, tak by podle mě neměl o zákazníky nouzi.
Áčka se snaží působit přívětivě, ale nezbavíte se dojmu, že je to všechno hrané a že na vás neustále zkouší nějaké triky ve stylu “počkejte tady, na to se musí zeptat manažera, ten vám může nabídnout vyšší cenu” (odposlechnuto při čekání ve frontě).
Kapitolou samou pro sebe je pak protokol o stavu vozidla – jakmile má auto najeto přes 100 tisíc, potvrzujete podpisem, že si kupujete v podstatě vrak, na kterém nic nefunguje. Reklamace čehokoliv je pak prakticky nemožná, takže auto je třeba důkladně proklepnout před podpisem, pak už jste bez šance. Na druhou stranu si nedělám iluze, že v jiném bazaru je to jinak a reklamace ojetého auta je snadná.
Ať už jsou pokusy vytahat z vás další peníze těsně před podpisem smlouvy chybou člověka (moc tomu nevěřím), záměrem a nebo chybou systému, působí to fakt hrozně špatně a opět nechápu, že to firmě stojí za to – část lidí včetně mě odchází s pocitem „nedostali mě, je mi to jedno“, ale obávám se, že velká část nedokáže vzdorovat a odchází s pocitem, že je někdo obral. Na druhou stranu, lidem to asi nevadí, jinak by Áčka nevládly trhu s ojetinami.
Koupit či nekoupit v AAA auto?
Pokud jste dočetli až jsem, tak víte, co na vás budou zkoušet a můžete to zkusit. Nemyslím si, že by vám v dnešní době záměrně prodali vrak, co se rozpadne až s ním vyjedete před bránu. Nicméně zkusí na vás několik triků, jak dostat více peněz a vy na oplátku podepíšete, že auto nebudete reklamovat, protože to po podpisu jejich smlouvy a předávacího protokolu nebude mít smysl. U dražších aut dává hluboký smysl vzít si sebou mechanika nebo s autem zajet do servisu, prý to umožňují, ale nezkoušel jsem. Finální rozhodnutí je ale na vás.
Doporučené čtení:
Dovětek
Auto jsem dal pro jistotu do značkového servisu (Toyota Louwman), kde mi udělali základní prohlídku zdarma (!) a konstatovali, že auto je v pořádku, nic mu nechybí a nemělo by mě čekat žádné nepříjemné překvapení. A ani to není vrak, jak se píše v předávacím protokolu :)
Je to zvláštní přístup.. Jít někam a vědět, že se mnou vyjedou.. a doufat, že se mnou vyjebou o něco méně, než s kolegou apod… Potom se nedivím, že AAA a podobní existují..
Autobazar má být při prodeji partner, a ne že se vás budou snažit ojebat, kdykoliv dostanou příležitost.. Naštěstí existuje mnoho menších a kvalitnějších autobazarů..
Kdysi jsem prodával přes internet auto, které bylo detailně nafocené, natočené video, zvuk apod.. prostě komplet zdokumentované a přesto mi prodejce v AAA nabídl o polovinu méně, než sliboval po telefonu.. Od té doby absolutně AAA nevěřím.
Lidi v Česku jsou bohužel neupočitelní.. :(
chápu Vás, ale myslím si, že to takto funguje i v jiných autobazarech, autobazary všeobecně mají takovýto způsob prodeje a je právě na Vás, do jakého se vydáte…pokud obstojíte a budete se držet svých kritérií a zásad a nepodlehnete nátlaku prodejce, myslím, že se můžete v klidu zavítat do AAA a vybrat si auto, které Vám bude vyhovovat…jejich výběr je opravdu velký!
Jinak: když už tam jdu, tak být připraven na jejich triky a nenechat se. A druhá věc, když sháníte konkrétní auto ve specifické konfiguraci, tak se holt stane, že jinde není.
a to je taky fakt, ze tím, že mají áčka širokospektrální nabídku je fakt, že jinde těch aut moc nebude…:)
Mám úplně přesně stejnou zkušenost v Auto Esa. Cena nějaká, ve smlouvě něco jiného takže jsem ji odmítl. Za chvíli přišel manažer s velkou kupou keců o tom jak do toho investovali a tak určitě pochopím, že to za tu cenu není možné. Nakonec když jsem chtěl začít trhat smlouvu přišel s tím, že to bude o 1000 Kč dražší ale dají mi plnou nádrž.
Ok, beru a odcházím. Je to obchod, takže to prostě zkouší uhádat na každou korunu navíc.
Ono je to samé co áčka, jen esa jsou asi větší vojeb.
Souhlasím, chce to obrnit se a být připraven na vzájemnou přemlouvačku a dohadování se o ceně. Chce to prostě mít nervy a hned se nezaleknout. Ale souhlasím s tím, že se u nich auto vybrat dá. Já auto z Auto Esa taky mám a je v pohodě.
já zas neslyšel moc pozitvní reakce na auto Esa, ale každý má evidetně zkušenosti jiné, pokdu bych si měl vybrat, šel bych spíš od áček i když také o nich nejsem zcela přesvědčen, ale věřím, že se tam dá vybrat dobre, jejich nabídka je hodně široká a mezi tím musí být něco dobrýho :)
Ohledne predavaciho protokolu mi taktez tvrdili, ze auto co ma najeto 150kkm je vrak a ze to tam psat musi, ale kdyz rekli unik provoznich kapalin, tak sem se zeptal kde? Ukazte. Neukazali a do protokolu se uvedlo, ze neunikaji. A tak jeste asi s 10 polozkami. Je to o pristupu, jit si za svym.
Ohledne povesti jsem to bral tak, ze na jeden samostatny autobazar musi byt daleko mene stiznosti nez na retezec, ktery proda o dva rady aut vice… Takze myslim, ze je to v podstate to same, jen je to vice korporatne promyslene ;)
Dost se těším, až udělá autobazar Čupr nebo někdo podobný.
Ono to totiž jde: https://www.beepi.com/
To je v USA, my to děláme zatím jen v UK na https://www.carspring.co.uk, ale snad se brzo přesuneme i do kontinentální Evropy…
Stejna zkušenost, na poslední chvíli chtěli zdražit. Nedat se!
Já na internetu četl o autobazarech leccos. Po zkušenosti s dovozem auta jsem si v tomto vybral auto bratru za 340k. zkušební jízda v pohodě, jednání na úrovni. bylo tam dost lidí tak jsem si dal kafe, než to zpracovali. Na mé otázky odpovídali uspokojivě. Jako největší autobazar jsou na ráně, a tak se o nich píše. Nicméně já dám na svoji zkušenost a příště tam pojedu už bez obav. Protokol o stavu vozidla je pochopitelný při koupi ojetiny, tady je na každém co koupí, jen se to chce holt orientovat, ale to je v každém autobazaru. Co člověk to názor, co autobazar to jinej byznys, tímto jsem byl a jsem spokojen se stavem toho co jsem koupil.
Je to stejně zvláštní :) Když se sejdu s kamarády, na party apod.. tak pokud se bavíme o autobazarech, 99% reakcí na AAA je negativních.. Ať už se zamýšleným prodejem, nebo s koupí..
Ale jakmile se přejde na internet, zde je to velmi odlišné.. Když se někde řeší AAA, tak v diskuzích se objeví mnoho lidí, kteří tvrdí, že je to sice drsné, ale dá se to, že je to vlastně normální apod..
Takže něco pravdy na tom bude, co koluje po internetu, a to, že AAA mají na podobné diskuze celý tým lidí, kteří se snaží takto veřejnost manipulovat… :) Dokázat se to nedá, jen ta statistika je nějak neúprosná…
To může být z části asi i pravda, ale spíše bych to viděl na tu velikost. Když prodáš 100x více aut a jsi průměrný šmejd, dává smysl, že na tebe bude tolikrát více negativního ohlasu…
souhlasím s tímto názorem…a všeobecně Češi spíš hodnotí a mluví o špatných zkušenostech, než o dobrých, takže to, že v áčkách nakoupil dobře neřekne, ale že ho tam obrali, to píše na všechny sociální sitě ve velkém několik dní :) myslim, že to je dost individuální, slyšel jsem spousto dobrého i špatného…
No vidíte, já mám podobnou zkušenost, ale vlastně úplně jinou. Když se bavím s kolegy nebo kamarády o autech, tak na AAA taky často nadávají, ale když se ptám s čím přesně měli problém, tak jasně – někteří popíšou nějaký problém při nákupu, ale překvapivě dost mi řeklo, že tam vlastně nikdy nenakupovali a jen to někde slyšeli nebo tam nakupovali tak před 10 lety. Přeci jen, dneska to u nich vypadá úplně jinak, akorát si vlečou blbou pověst. Jak už jsem psal níž, já tam kupoval dvakrát a bez problémů. A pokud máte s tím týmem pravdu, tak očekávám od AAA tučný šek poštou =)
Acka jsou bazar jako každej. Spíš bych řekl, že díky své velikosti a mezinárodnímu působení si nějaký oj*b nemůžou dovolit. Kupoval jsem tam dvakrát a vždycky bez problémů, ale zase o autech něco vím a vím po čem se dívat. Jediné negativum jsou ty triky a snaha zvýšit cenu, ale to dělaj všichni a stačí předem vědět, co čekat.
souhlas, konečně nějakej příspěvek, který se na to dívá objektivně a reálně….jsem stejného nazoru, a kdyz nerozumim autum ja osobne tak si k tomu vezmu nekoho, kdo v tom umi chodit, vi, na co se divat a na co se ptat…aby se daly ty triky odhalit a panem situace jste prave vy ;)
To je zase článek, už se těším na ten flame, jak se tu budou hádat dva nesmiřitelný kmeny – jeden co ví o kámošovi, co měl šílenou zkušenost a druhé, co měli zase super zkušenost. Jedna bude tvrdit, že ti druzí jsou placení agenti Kremlu a ta druhá totéž o první. Faktem je, že áčka prodávaj aktuálně přes 200 aut denně (viz tiskovka na http://www.aaaauto.cz/cz/prodeje-skupiny-aaa-auto-lamou-rekordy-v-dubnu-si-v-ackach-koupilo-vuz-6232-lidi/article.html?id=40838) a za dobu existence už prodala auto de facto každému čtvrtému (v ČR je přes 6,5 milionu lidí s řidičákem) a áčka tvrdí, že obsloužily 1,75 milionů zákazníků. V takovém množství musí být zákonitě spokojení i nespokojení.
spatna reklama taky reklama, ja tam kupoval 3 auta vsechno to bylo bez problemu, radeji koupim auto tam nez corku pres inzerat
asi tak, tohle se mi podařílo jednou a nebyl jsem rád, kdo by taky byl…ale poučil jsem se, že auto jinde, než v bazaru nekupovat, na novy nemám love…
Měl jsem ten samý problém, taky něco furt zkoušeli, ale nakonec jsem to i nervově vydržel a auto je ok, což je pro mě nejdůležitější.