[Aktualizováno] V prvnà půlce roku 2018 mÄ› Äeká nákup auta a protože vÃc hlav vÃc vÃ, zkouÅ¡Ãm tady crowdsourcing na téma výbÄ›r nejlepÅ¡Ãho rodinného vozu.
ZadánÃ
Nejsem autÃÄkář. Auto je pro mÄ› prostÅ™edek k tomu, abych se dostal z bodu A do bodu B. Ideálnà je pro mÄ› vůz, do kterého jen leju benzÃn/naftu a když se rozsvÃtà kontrolka, zajedu do servisu. Auto pro mÄ› nenà fetiÅ¡. NÄ›kde jsem Äetl myÅ¡lenku, se kterou se plnÄ› ztotožňuji:
Za auto jsem ochoten dát jen tolik penÄ›z, abych ho s klidným srdcem mohl komukoliv půjÄit.
Takže podmÃnky:
- většà rodinný vůz
- cena do 300 000 KÄ (tj. ojetina)
- tÅ™i plnohodnotné sedaÄky vzadu. Nemusà se nutnÄ› vejÃt tÅ™i dÄ›tské sedaÄky, ale dvÄ› + jeden dospÄ›lý na pohodu ano.
- automatická převodovka
- stářà max. 5 let
- najeto max. 150 000 km (plus mÃnus)
VÃm, že budu muset dÄ›lat kompromisy, protože chci pohodlnÄ› dojet v pÄ›ti lidech na dovolenou, ale nechci pÅ™es rok jezdit do práce dodávkou. PÅ™iklánÃm se spÃÅ¡e ke kompaktnosti, dovolená se dá vždy Å™eÅ¡it rakvà na stÅ™echu.
Co mi zatÃm vycházÃ
Průzkum si zatÃm dÄ›lám podle nabÃdky na sAuto.
Volkswagen Touran
Dajà se sehnat roÄnÃky 2013 – 2014 s tachometrem od 120 do 160 tisÃc a s cenou 250 – 300 tisÃc.  VÄ›tÅ¡inou jsou  to vÅ¡echno 1,6 TDI. Plusem je urÄitÄ› nÄ›mecká kvalita, mÃnusem trochu nudné auto na pohled.
Citroen C4 Picasso
Na trhu jich je opravdu hodnÄ›, ale už jsem samostudiem zjistil, že vÅ¡ude důraznÄ› varujà pÅ™ed automatem s motorem 1,6. Prý je ta pÅ™evodovka shit. NerozumÃm tomu, ale budu věřit, takže koukám jen po dvoulitrech a tÄ›ch na trhu zase tolik nenÃ. MomentálnÄ› vidÃm jen roky 2012 s nájezdem do 150 tisÃc a cenou hodnÄ› pod 200 tisÃc. Plusem je, že je to fakt hezké auto a nižšà cena než u VW. Trochu mÃnus to, že je to Francouz a ti nemajà úplnÄ› nejlepšà povÄ›st. OvÅ¡em na kolik je to fakt a na kolik urban legend? Já osobnÄ› jsem poslednÃch 15 let Å™Ãdil tÅ™i různé Peugeoty a nemůžu si stěžovat.
Peugeot 5008
Dajà se sehnat roÄnÃky 2014, vÄ›tÅ¡inou 1,6 HDI s nájezdem do 150 tisÃc a s cenou hodnÄ› pod 250 tisÃc. Plusem je opÄ›t cena a mÃnusem, že je to zase trochu nudné auto. I když dost dÄ›lá barva, nÄ›které kombinace vypadajà výraznÄ› lépe a jiné hůře. A je to zase Francouz.
Toyota Verso
update 29.12.2017:
Po ToyotÄ› jsem koukal, ale pak jsem ji nÄ›jak pustil z hlavy hlavnÄ› proto, že jich v ÄŒesku v požadované konfiguraci moc nenÃ. NicménÄ› pokud pÅ™emýšlenà rozÅ¡ÃÅ™Ãm do NÄ›mecka, tak by se asi sehna dala. Výhoda je jasná – je to Toyota :) a jednu už doma máme. MÃnusem je vyššà cena a menšà zavazadlový prostor.
Ford S-max
Asi zbyteÄnÄ› moc velké a navÃc drahé – za podobnou cenu a s podobným nájezdem jako výše uvedená auta se dajà koupit o dva roky staršà vozy než výše. V seznamu je spÃÅ¡e pro pořádek a nebo kdyby se objevila nabÃdka, která se nedá odmÃtnout :)
Co vybrat?
Budu rád, když do komentářů pod Älánkem napÃÅ¡ete jakékoliv tipy Äi doporuÄenÃ. Na co si dát pozor, proÄ nebrat konkrétnà model nebo proÄ naopak hledat konkrétnà model. Který model mÄ› bude ve 200 tisÃcÃch stát majlant v servisu a který naopak bude jezdit do 300 tisÃc „bezúdržbovÄ›“.  Kde se nedoplatÃm na pojistce? ÄŒlánek budu průběžnÄ› aktualizovat a nakonec sem napÃÅ¡u i to, co jsem koupil a kde.
UvidÃme za pár mÄ›sÃců…
Jak to dopadlo
[15. 6. 2018] Nakonec úplnÄ› jinak, než jsem myslel. PÅ™i pÅ™emýšlenà o autÄ› jsem v podstatÄ› náhodou zaÄal zkoumat operativnà leasing a pÅ™itom vÃce poÄÃtat. Ukázalo se, že operativnà leasing nového auta vycházà ve výsledku daleko lépe, než ojetina. VýpoÄet je jednoduchý – do tabulky si dáte poÅ™izovacà cenu auta a náklady na provoz (pojistka, silniÄnà daň, odhad servisnÃch nákladů atd.) a vedle si dáte mÄ›sÃÄnà splátky. V mém pÅ™ÃpadÄ› byl ten výsledek pomÄ›rnÄ› jasný a ekonomiÄtÄ›jšà se ukázal operativnà leasing. Takže nakonec jezdÃme ve Vokswagenu Touran a musÃm Å™Ãct, že jsem z toho auta nadÅ¡en. Pokud pÅ™esedáte z 10 let starého auta, tak tÅ™eba takový adaptivnà tempomat je sci-fi pÅ™evedené do reality :)
Pro šťouraly – pravdÄ›podobnÄ› to nevyjde tak dobÅ™e, když budete kalkulovat s cenÃkovou cenou nového auta. Jenže za cenÃkovou cenu podle mÄ› auta nikdo nekupuje. Já osobnÄ› jsem dostal v podstatÄ› bez nÄ›jaké velké snahy nebo známostà slevu skoro 30 %.
Ahoj,
vlastnim jiz cca 5 let VW Touran (2.0 TDI, Automat, r.v. 2007). Naprosta spokojenost po celou dobu uzivani, nicmene pro peticlennou rodinu bych spise nedoporucoval. V soucasne dobe jsme ctyri a je to tak akorat. Kdyz se jedna o nejaky sportovne zamereny vylet/delsi dovolenou, rakev je v podstate nutnost a jsme narvany celkem slusne. Ono kdyz clovek nalozi kocarek nebo croozer, pomalu pulka kufru je zabrana.
Brzy se rozrosteme o dalsiho clena, takze resim podobnou situaci a jsem v podstate jiz rozhodnut pro VW Sharan. Osobni zkusenost zatim moc nemam, ale prostorove je to pomerne vyrazne lepsi nez ten Touran.
Secteno podtrzeno, Touran super, ale pro peticlennou rodinu uz je to podle me maly.
A co nové auto Dacia Lodgy?
NevÃm, Dacia asi udÄ›lala už sluÅ¡ný krok kupÅ™edu, ale pořád to nenà znaÄka, které bych věřil.
Z toho co jsi uvedl vycházà nejlépe Peguot 5008, protožemá vzadu fakt 3 plnohodnotné sedadla i s isofixem. S-max je sice velkej ale nenà pro 5ti Älenou rodinu s malejma dÄ›tma. Na zadnà lavici se tÅ™i s dvÄ›ma sedaÄkama nevejdou takže bys musel 5tého vozit na sedadlech v kufru, kam bych své dÃtÄ› z bezpeÄnostnÃch důvodů nikdy neposadil. NavÃc si tÃm 6tým sedadlem pak zabijeÅ¡ velký kus kufru.
S 5008 osobnà zkuÅ¡enost nemmá, ale kolega ho kupoval loni pro 2+3 a zatÃm OK.
C4 picasso je sice fajn ale nenà to auto na dlouho, zaÄne se sypat. U VW obecnÄ› v tÄ›chle roÄnÃcÃch odcházela aut. pÅ™evodovka (bráchovi se vysypala kolem 90tis, nám v práci 2x mezi 140-160t. S-MAX je na servis celkem fajn a tÄ›ch cca 5 co kolem mÄ› jezdà tak jsou skoro bezporuchové (vÅ¡e jsou ale 2.0l).
OsobnÄ› bych u takto velkého auto do motoru pod 2l neÅ¡el, ale to bude tÃm, že k autům mám asi trocho vÅ™elešà vztah než ty. OsobnÄ› bych t o Å™eÅ¡il dvÄ›ma auty, nÄ›jkým menÅ¡Ãm pro takové to popojÞdÄ›nÃÄko a pak VW Caravelle :)
Jinak nevým jak jsou na tom cenovÄ›, ale 7 mÃst (skoro vždy dvÄ› v kufru!) majà jeÅ¡tÄ›:
Volvo XC90, Å koda Kodiaq, Nisan X-trail, Hundaii SantaFe a Mitsubishi Outlander (novy stojà tuÅ¡Ãm kolem 800tis takže by mÄ›l být asi sehnatelný za tvých podmÃnek) Seat Alhambra, VW Sharan, Mazda 5
ŘeÅ¡Ãm podobný problém a opravdu mÄ› bude zajÃmat výsledek. Moje průběžné závÄ›ry:
– nafta už dávno nenà bezúdržbový držák
– automatická pÅ™evodovka je podle automobilek pořád jen rozmar boháÄů, v tomhle jsme za USA 30 let pozadu
– nové „downsize“ motory jsou Å¡Ãlenost
– osobáky jsou ÄÃm dál menÅ¡Ã
– lÃbà se mi VW Multivan, Ford Tourneo, Nissan Evalia (ovÅ¡em cena!)
– takže nakonec asi Berlingo, Tepee, Partner…
Dacia Lodgy 1,6, nová za 250-300tis…, pořádný ÄtyÅ™válcový motor, žádný pÅ™eturbovaný tÅ™Ãválec…, obsah kufru skoro 3000litrů…, záruka 3-5 let…
A taky https://www.autoweb.cz/propadak-dacia-lodgy-crash-test-euro-ncap/ (já vÃm, rok 2012, ale prostÄ› tomuhle nevěřÃm)
Mam tuÅ¡Ãm 5 let P 5008. Vceku spokojenost, nájezd mám malý cca do 50 tis. Až na propadlou podlahu v druhé Å™adÄ› (prý má chyba, ale podlÄ› me chyba v návrhu, slabé ukotvenÃ) a zaseknutý posilovaÄ brzd (na Å¡kole smyku, opraveno v záruce jinak by bylo za cca 9 tis) v pořádku. NevÃm zda pÅ™ÃÅ¡tÄ› bude francouz, zatÃm mám smÃÅ¡ené pocity ale jezdà pÄ›kne (2 HDI) V druhé Å™adÄ› sedadel mám 3 sedaÄky na isofixu, prostÅ™ednà posunuto vÃce dopÅ™edu a vejdou se tak tak.
My jsme byli ve stejné situaci, ale souÄasnÄ› chtÄ›li vozit obÄas prarodiÄe, takže jsme Å¡li do VW Sharan a maximálnà spokojenost.
Jak to vypadá v Sharanu s mÃstem za tÅ™età řadou sedaÄek? ZajÃmalo by mÄ›, kolik tam zbývá centimetrů?
Jinak mÄ› vyÅ¡lo s ohledem na potÅ™ebu nejménÄ› 6 mÃst a prostoru v kufru nejlépe Caddy Maxi. HáÄek je jediný – kromÄ› 1,2 l TSI se nedÄ›lá v benzÃnu a já nepovažuji diesel pÅ™i naÅ¡em nájezdu 15 tisÃc roÄnÄ› a vÄ›tÅ¡inou na krátkých trasách za rozumnou volbu :(
Cca 30 – 50 cm (dole vÃc, nahoÅ™e ménÄ›), pÅ™ekvapivÄ› se nám tam veÅ¡el normálnà velký koÄárek, cca dva kufry do letadla a pár dalÅ¡Ãch vÄ›cÃ. PůvodnÄ› se mi to zdálo výraznÄ› menÅ¡Ã, ale když se ÄlovÄ›k snažÃ, tak se vejde vÄ›cà dost :)
Super, dÃky :)