[Aktualizováno] V první půlce roku 2018 mě čeká nákup auta a protože víc hlav víc ví, zkouším tady crowdsourcing na téma výběr nejlepšího rodinného vozu.
Zadání
Nejsem autíčkář. Auto je pro mě prostředek k tomu, abych se dostal z bodu A do bodu B. Ideální je pro mě vůz, do kterého jen leju benzín/naftu a když se rozsvítí kontrolka, zajedu do servisu. Auto pro mě není fetiš. Někde jsem četl myšlenku, se kterou se plně ztotožňuji:
Za auto jsem ochoten dát jen tolik peněz, abych ho s klidným srdcem mohl komukoliv půjčit.
Takže podmínky:
- větší rodinný vůz
- cena do 300 000 Kč (tj. ojetina)
- tři plnohodnotné sedačky vzadu. Nemusí se nutně vejít tři dětské sedačky, ale dvě + jeden dospělý na pohodu ano.
- automatická převodovka
- stáří max. 5 let
- najeto max. 150 000 km (plus mínus)
Vím, že budu muset dělat kompromisy, protože chci pohodlně dojet v pěti lidech na dovolenou, ale nechci přes rok jezdit do práce dodávkou. Přikláním se spíše ke kompaktnosti, dovolená se dá vždy řešit rakví na střechu.
Co mi zatím vychází
Průzkum si zatím dělám podle nabídky na sAuto.
Volkswagen Touran
Dají se sehnat ročníky 2013 – 2014 s tachometrem od 120 do 160 tisíc a s cenou 250 – 300 tisíc. Většinou jsou to všechno 1,6 TDI. Plusem je určitě německá kvalita, mínusem trochu nudné auto na pohled.
Citroen C4 Picasso
Na trhu jich je opravdu hodně, ale už jsem samostudiem zjistil, že všude důrazně varují před automatem s motorem 1,6. Prý je ta převodovka shit. Nerozumím tomu, ale budu věřit, takže koukám jen po dvoulitrech a těch na trhu zase tolik není. Momentálně vidím jen roky 2012 s nájezdem do 150 tisíc a cenou hodně pod 200 tisíc. Plusem je, že je to fakt hezké auto a nižší cena než u VW. Trochu mínus to, že je to Francouz a ti nemají úplně nejlepší pověst. Ovšem na kolik je to fakt a na kolik urban legend? Já osobně jsem posledních 15 let řídil tři různé Peugeoty a nemůžu si stěžovat.
Peugeot 5008
Dají se sehnat ročníky 2014, většinou 1,6 HDI s nájezdem do 150 tisíc a s cenou hodně pod 250 tisíc. Plusem je opět cena a mínusem, že je to zase trochu nudné auto. I když dost dělá barva, některé kombinace vypadají výrazně lépe a jiné hůře. A je to zase Francouz.
Toyota Verso
update 29.12.2017:
Po Toyotě jsem koukal, ale pak jsem ji nějak pustil z hlavy hlavně proto, že jich v Česku v požadované konfiguraci moc není. Nicméně pokud přemýšlení rozšířím do Německa, tak by se asi sehna dala. Výhoda je jasná – je to Toyota :) a jednu už doma máme. Mínusem je vyšší cena a menší zavazadlový prostor.
Ford S-max
Asi zbytečně moc velké a navíc drahé – za podobnou cenu a s podobným nájezdem jako výše uvedená auta se dají koupit o dva roky starší vozy než výše. V seznamu je spíše pro pořádek a nebo kdyby se objevila nabídka, která se nedá odmítnout :)
Co vybrat?
Budu rád, když do komentářů pod článkem napíšete jakékoliv tipy či doporučení. Na co si dát pozor, proč nebrat konkrétní model nebo proč naopak hledat konkrétní model. Který model mě bude ve 200 tisících stát majlant v servisu a který naopak bude jezdit do 300 tisíc „bezúdržbově“. Kde se nedoplatím na pojistce? Článek budu průběžně aktualizovat a nakonec sem napíšu i to, co jsem koupil a kde.
Uvidíme za pár měsíců…
Jak to dopadlo
[15. 6. 2018] Nakonec úplně jinak, než jsem myslel. Při přemýšlení o autě jsem v podstatě náhodou začal zkoumat operativní leasing a přitom více počítat. Ukázalo se, že operativní leasing nového auta vychází ve výsledku daleko lépe, než ojetina. Výpočet je jednoduchý – do tabulky si dáte pořizovací cenu auta a náklady na provoz (pojistka, silniční daň, odhad servisních nákladů atd.) a vedle si dáte měsíční splátky. V mém případě byl ten výsledek poměrně jasný a ekonomičtější se ukázal operativní leasing. Takže nakonec jezdíme ve Vokswagenu Touran a musím říct, že jsem z toho auta nadšen. Pokud přesedáte z 10 let starého auta, tak třeba takový adaptivní tempomat je sci-fi převedené do reality :)
Pro šťouraly – pravděpodobně to nevyjde tak dobře, když budete kalkulovat s ceníkovou cenou nového auta. Jenže za ceníkovou cenu podle mě auta nikdo nekupuje. Já osobně jsem dostal v podstatě bez nějaké velké snahy nebo známostí slevu skoro 30 %.
Ahoj,
vlastnim jiz cca 5 let VW Touran (2.0 TDI, Automat, r.v. 2007). Naprosta spokojenost po celou dobu uzivani, nicmene pro peticlennou rodinu bych spise nedoporucoval. V soucasne dobe jsme ctyri a je to tak akorat. Kdyz se jedna o nejaky sportovne zamereny vylet/delsi dovolenou, rakev je v podstate nutnost a jsme narvany celkem slusne. Ono kdyz clovek nalozi kocarek nebo croozer, pomalu pulka kufru je zabrana.
Brzy se rozrosteme o dalsiho clena, takze resim podobnou situaci a jsem v podstate jiz rozhodnut pro VW Sharan. Osobni zkusenost zatim moc nemam, ale prostorove je to pomerne vyrazne lepsi nez ten Touran.
Secteno podtrzeno, Touran super, ale pro peticlennou rodinu uz je to podle me maly.
A co nové auto Dacia Lodgy?
Nevím, Dacia asi udělala už slušný krok kupředu, ale pořád to není značka, které bych věřil.
Z toho co jsi uvedl vychází nejlépe Peguot 5008, protožemá vzadu fakt 3 plnohodnotné sedadla i s isofixem. S-max je sice velkej ale není pro 5ti členou rodinu s malejma dětma. Na zadní lavici se tři s dvěma sedačkama nevejdou takže bys musel 5tého vozit na sedadlech v kufru, kam bych své dítě z bezpečnostních důvodů nikdy neposadil. Navíc si tím 6tým sedadlem pak zabiješ velký kus kufru.
S 5008 osobní zkušenost nemmá, ale kolega ho kupoval loni pro 2+3 a zatím OK.
C4 picasso je sice fajn ale není to auto na dlouho, začne se sypat. U VW obecně v těchle ročnících odcházela aut. převodovka (bráchovi se vysypala kolem 90tis, nám v práci 2x mezi 140-160t. S-MAX je na servis celkem fajn a těch cca 5 co kolem mě jezdí tak jsou skoro bezporuchové (vše jsou ale 2.0l).
Osobně bych u takto velkého auto do motoru pod 2l nešel, ale to bude tím, že k autům mám asi trocho vřeleší vztah než ty. Osobně bych t o řešil dvěma auty, nějkým menším pro takové to popojížděníčko a pak VW Caravelle :)
Jinak nevým jak jsou na tom cenově, ale 7 míst (skoro vždy dvě v kufru!) mají ještě:
Volvo XC90, Škoda Kodiaq, Nisan X-trail, Hundaii SantaFe a Mitsubishi Outlander (novy stojí tuším kolem 800tis takže by měl být asi sehnatelný za tvých podmínek) Seat Alhambra, VW Sharan, Mazda 5
Řeším podobný problém a opravdu mě bude zajímat výsledek. Moje průběžné závěry:
– nafta už dávno není bezúdržbový držák
– automatická převodovka je podle automobilek pořád jen rozmar boháčů, v tomhle jsme za USA 30 let pozadu
– nové „downsize“ motory jsou šílenost
– osobáky jsou čím dál menší
– líbí se mi VW Multivan, Ford Tourneo, Nissan Evalia (ovšem cena!)
– takže nakonec asi Berlingo, Tepee, Partner…
Dacia Lodgy 1,6, nová za 250-300tis…, pořádný čtyřválcový motor, žádný přeturbovaný tříválec…, obsah kufru skoro 3000litrů…, záruka 3-5 let…
A taky https://www.autoweb.cz/propadak-dacia-lodgy-crash-test-euro-ncap/ (já vím, rok 2012, ale prostě tomuhle nevěřím)
Mam tuším 5 let P 5008. Vceku spokojenost, nájezd mám malý cca do 50 tis. Až na propadlou podlahu v druhé řadě (prý má chyba, ale podlě me chyba v návrhu, slabé ukotvení) a zaseknutý posilovač brzd (na škole smyku, opraveno v záruce jinak by bylo za cca 9 tis) v pořádku. Nevím zda příště bude francouz, zatím mám smíšené pocity ale jezdí pěkne (2 HDI) V druhé řadě sedadel mám 3 sedačky na isofixu, prostřední posunuto více dopředu a vejdou se tak tak.
My jsme byli ve stejné situaci, ale současně chtěli vozit občas prarodiče, takže jsme šli do VW Sharan a maximální spokojenost.
Jak to vypadá v Sharanu s místem za třetí řadou sedaček? Zajímalo by mě, kolik tam zbývá centimetrů?
Jinak mě vyšlo s ohledem na potřebu nejméně 6 míst a prostoru v kufru nejlépe Caddy Maxi. Háček je jediný – kromě 1,2 l TSI se nedělá v benzínu a já nepovažuji diesel při našem nájezdu 15 tisíc ročně a většinou na krátkých trasách za rozumnou volbu :(
Cca 30 – 50 cm (dole víc, nahoře méně), překvapivě se nám tam vešel normální velký kočárek, cca dva kufry do letadla a pár dalších věcí. Původně se mi to zdálo výrazně menší, ale když se člověk snaží, tak se vejde věcí dost :)
Super, díky :)