Tlak na sociálních sítích dnes dokázal přimět Vodafone k otočce o 180 stupňů. Co se stalo, proč se to stalo a kdo vyhrál?
Nějaká chytrá hlava zcela odtržená od reality vymyslela skvělé zlepšení datových tarifů Vodafone. Tolik „oblíbená“ FUP je k zákazníkům příliš benevolentní, protože po vyčerpání přiděleného objemu dat se internet pouze zpomalí! Vyžírkové s vyčerpaným FUP nadále používají internet s rychlostí modemového připojení v roce 98 a to se musí zatrhnout. Kdo vyčerpá FUP, nebude mít internet vůbec a basta. Řekla si ona skopová chytrá hlava.
Jenže chystané změny v obchodních podmínkách si všiml Jiří Peterka a tak v 6:30 vychází na Lupě článek Mobilní data od Vodafone: už nezpomalí, ale rovnou se zastaví a události nabírají rychlý spád. Na Twitteru se začínají ozývat nespokojení zákaznící a vzduchem létají výrazy jako „hezké svinstvo„, „Vodafone se zbláznil“ nebo stesky nad tím, že teď už se Vodafone nedá zastávat. Výrazy se pomalu přiostřují až k „Jestli je pravda to se zastavenim dat po vycerpani FUP, mily @Vodafone_CZ , tak jste u mne jednou pro vzdy sraci. A odchazim, kam to pujde.“ Ozývají se i firmy nabízející své budgety na mobilní operátory druhým dvěma konkurentům. Nechybí ani vtipy jako např.: Víme první! Začala mobilní válka! Vodafone se rozhodl přetížit a zničit sítě svých konkurentů prostřednictvím svých bývalých zákazníků!
Jindy vcelku upovídaný oficiální Twitter účet Vodafone celý den mlčí a diskutující se shodují v tom, že pokud Vodafone monitoruje sociální sítě, musí být ve Strašnicích pořádné horko.
Postupem času začíná být jasné, že Vodafone se dostal do situace, kterou nemá šanci ustát. Pokusil se sice na Facebooku vysvětlit, že vlastně o nic nejde, že změna se dotkne zlomku uživatelů, ale to nemělo šanci na úspěch a spíše jen přililo oleje do ohně.
Ve Vodafone zatím zcela jistě celý den žhaví linky, sjednávají operativní porady, vymýšlí co s tím, ale patrně zjišťují, že existuje jen jedna cesta – Vodafone otáčí o 180 stupňů a oznamuje, že na nátlak veřejnosti nic měnit nebude. A tady je třeba uznat, že ne každá firma by na takové rozhodnutí měla koule. Vodafone se rozhodl uznat chybu a hrozivě vypadající průšvih otočil do zisku lehce plusových bodů.
My můžeme jen doufat, že chytrá hlava z úvodu článku už nedostane příležitost vymýšlet podobné hovadiny, u kterých každý člověk s trochou selského rozumu musel vidět, že je to doslova sebevražda značky. V roce 2000 by to možná prošlo, pár rejpalů by rejpalo na Lupě a dál nic, ale v roce 2012 tu jsou sociální sítě a každý takový pokus o „ojebání“ zákazníků se bez milosti trestá. A je to dobře.
Celá tahle „válka“ trvala cca 10 hodin a bylo fascinující ji pozorovat v podstatě v přímém přenosu. Kéž by si z toho ostatní firmy vzali to ponaučení, že dělat ze zákazníků blbce nejde donekonečna.
BTW: Milý Vodafone, když jsi mohl provozovat dvojnásobný FUP pro všechny několik měsíců okolo Vánoc a nevšiml jsem si, že by síť kolabovala, není mi jasné, v jakém pomatení smyslů jsi vymyslel úpravu, o které je tento článek.