Vyberte stránku

Donedávna bych asi nevěřil, že půjdu koupit auto do AAA Auto, ale Daliborův článek na Měšci o tom, jak kupoval auto v Áčkách on,  mě trochu nahlodal a osobní konzultace s ním dílo dokončila.

Do Áček se mi fakt nechtělo, jejich pověst je hrozná. Na druhou stranu jsem byl i zvědav, co je pravda a co už jsou urban legends. A vybaven radami od Dalibora jsem byl připraven na vše a nemělo se mi co stát :)

Pokud nechcete číst dál, tak takový stručný závěr by asi byl, že na vás zkusí spousty drobných podrazů, ale když se ubráníte, je koupě celkem v pohodě.

Reakce na inzerát

Zalíbil se mi Yaris pro manželku (ano, Dalibor mi i vysvětlil, že Toyota nemá konkurenci a Yaris je pro ženu nejlepší :). Vypadal pěkně, ale byl dost předražený, resp. byla to taková ta hra hotově předražíme, na úvěr “levně”. Zajímalo mě, co se dá ukecat a kam se můžu s cenou dostat.

První problém nastal, když jsem zjistil, že auto je v Áčkách v Teplicích. Slečna mě ale ujistila, že není problém ho nechat nezávazně převézt proti vratné záloze 2 000 Kč. Ovšem nejde to udělat po telefonu, musím přijít do pražské pobočky. Moc se mi do toho nechtělo, věděl jsem, že za ty prachy to auto nechci, ale zvědavost zvítězila.

První drobný podraz nebo omyl?

Dorazil jsem do Áček, prodejce mi zopakoval, že je auto v Teplicích, ale není problém ho přivézt, akorát u takhle levných (75 tisíc) aut je to nevratná záloha. V duchu jsem si vynadal, že jsem tam lezl, když podraz následuje hned po pozdravu mezi dveřmi. Nicméně jsem vzdoroval s tím, že slečna na infolince říkala něco jiného a po chvilce zjišťování se ukázalo, že záloha vratná je. Zda to byla chyba nebo záměr netuším.

Chvilku jsme se bavili a já jsem dával najevo, že se mi moc nechce komplikovat situaci mně i jim převozem auta, které stejně kvůli ceně nechci a tak došlo na oblíbené, „tak si vyberte jiné tady“. Jenže Yarisů v automatu k dispozici moc není a vy žádný jiný nemáte, odvětil jsem já. Jenže přišla první velká klika – „mám tady jednoho, dneska jsme ho vykoupili, ještě vůbec není v systému, ale možná bychom ho mohli projet, zjistím to.” To vypadalo nadějně, auto o dvacet tisíc levnější a jen o rok starší.

Yaris měl jen nějakou prvotní cenu, nebyl ani převedený na bazar, nebyl pořádně umytý atd., ale byl jsem ubezpečen, že cena se zvedne maximálně o dva tisíce kvůli nákladům na převod a že je to cena v hotovosti, určitě ne na úvěr. Tak jsme auto projeli a domluvili, že si ho na tři dny zarezervuji. Dokonce mi nabízeli, že proti směnce si ho mohu vzít hned, ale to jsem s díky odmítl, protože jen slovo směnka ve mě nevzbuzuje nic pozitivního a ještě v kombinaci s AAA … :). Zaplatil jsem tedy 500 Kč vratnou zálohu a získal potvrzení o rezervaci, kde byla uvedena i cena vozu 47 999 Kč, což se později ukázalo jako klíčové.

Jdu pro auto

Po prozkoumání vozu v Cebii a několika konzultacích s Daliborem jsem vyrazil druhý den pro auto. A nastal problém – po asi 20 minutách čekání se ukázalo, že auto v bazaru není, zůstalo kdesi na převodu z původního majitele na bazar. Pravda je, že jsem si mohl zavolat, ale den před tím mi prodejce říkal, že to ráno udělají a auto bude připravené. Dnešní technik se fakt hodně omlouval a vypadalo to, že to myslí upřímně, prý mu dnes takto zvorali už druhé auto. Domlouváme se tedy na zítra a že si ještě pro jistotu zavoláme. Poprvé mám pocit, že jsem v korporaci, kde pravá ruka neví, co dělá levá a ne vždy to musí být záměr.

Jdu pro auto podruhé

Druhý den přesně dle dohody prodejce volá, že auto bude a následně mi potvrzuje SMS, že auto opravdu stojí na parkovišti. Obhlížím ještě jednou auto, zkoumám motor (jako bych pohledem dokázal něco poznat :) a čekám, až prodejce vyřídí zkušební jízdu se zákazníkem přede mnou. Při podrobném zkoumání zjišťuji, že kufr nejde otvírat klíčkem. Není to ale problém, než podepíšu papíry, tak se na to prý ještě někdo mrkne a auto i přeleští. Od prodejce dostávám k autu novou povinnou výbavu zdarma. Nevím, jestli jako omluvu za včerejší zbytečnou cestu nebo jsem mu jen sympatický. A nebo to dávají všem a jen extra nesympatický klient si ji musí koupit :)

Podepisujeme papíry

Přichází část, na kterou se vůbec netěším a čekám, co na mě budou zkoušet. A problémy na sebe nenechají dlouho čekat. Po nezbytných formalitách a ujištění, že už fakt mám sjednané povinné ručení, slečna vybalí, „takže auto a balíček k němu máme 53 600 Kč. Což je o 5 600 více, než cena auta. Na dotaz co je v tom balíčku, paní vyjmenuje spousta nepotřebných nesmyslů a mávne rukou ke zdi “tady to máte vypsané”. Koukám na zeď a sice tam mají nějaký balíček přes tři tisíce, ale také jeden za 1 499 Kč pro auto do 50 000 Kč. Paní na to upozorním, ona se tváří překvapeně a uznává moji námitku. Tak to máme 51 490 Kč. Namítám, že má asi stále nějaký problém s matematikou, že auto stojí 47 999 Kč, takže s balíčkem mi to vychází na 49 498 Kč. Na podpoření svých slov vytahuji rezervační smlouvu s uvedenou cenou. Evidentně zaskočená paní odbíhá a po chvilce se vrací s tím, že mám pravdu, že auto zdražili, ale v systému není info o tom, že moje cena je ta původní.

Dvě chyby při jednom nákupu? Budiž, ale myslím si své. O 1 499 Kč se nehádám, za umytí auta a povinnou výbavu zdarma je to celkem fér, prodávající byl sympaťák… Kdyby to bylo rovnou v ceně auta, ani bych nemrkl. Proč to počítají takto je mi trochu záhadou. Asi se jim vyplatí být za šmejdy, protože většina lidí už se vidí ve vysněném autě a kvůli poplatku nevzdoruje. A mít výdělek z prodeje auta a k tomu 3 600 Kč se hodí.

Placení, převzetí auta

Placení už je bez problémů. Auto je vyblejskané a navoněné, akorát při přípravě zapomněli na ten zámek kufru, takže čekám ještě asi 20 minut, aby se zjistilo, že zámek u kufru je vyměněný, takže k němu klíč od zapalování logicky nepasuje a klíč ke kufru prodávající jaksi nedodal. No co, centrál na to funguje a když budu chtít, můžu si zámek nechat vyměnit.

Prohodím s prodejcem ještě pár slov o tom, že auto je pro něj překvapivě živé a jede pěkně. Pravděpodobně je to ale naučená fráze a řeknou to každému. Loučím se s prodejcem, přejeme si hodně štěstí a celkem spokojen odjíždím.

Shrnutí

Docela by mě zajímalo, jestli lze dělat autobazar takovým stylem, jako to dělá třeba Tomáš Čupr v Dáme jídlo nebo Rohlíku. Je to samozřejmě úplně něco jiného, ale kdyby se to někomu povedlo, tak by podle mě neměl o zákazníky nouzi.

Áčka se snaží působit přívětivě, ale nezbavíte se dojmu, že je to všechno hrané a že na vás neustále zkouší nějaké triky ve stylu “počkejte tady, na to se musí zeptat manažera, ten vám může nabídnout vyšší cenu” (odposlechnuto při čekání ve frontě).

Kapitolou samou pro sebe je pak protokol o stavu vozidla – jakmile má auto najeto přes 100 tisíc, potvrzujete podpisem, že si kupujete v podstatě vrak, na kterém nic nefunguje. Reklamace čehokoliv je pak prakticky nemožná, takže auto je třeba důkladně proklepnout před podpisem, pak už jste bez šance. Na druhou stranu si nedělám iluze, že v jiném bazaru je to jinak a reklamace ojetého auta je snadná.

Ať už jsou pokusy vytahat z vás další peníze těsně před podpisem smlouvy chybou člověka (moc tomu nevěřím), záměrem a nebo chybou systému, působí to fakt hrozně špatně a opět nechápu, že to firmě stojí za to – část lidí včetně mě odchází s pocitem „nedostali mě, je mi to jedno“, ale obávám se, že velká část nedokáže vzdorovat a odchází s pocitem, že je někdo obral. Na druhou stranu, lidem to asi nevadí, jinak by Áčka nevládly trhu s ojetinami.

Koupit či nekoupit v AAA auto?

Pokud jste dočetli až jsem, tak víte, co na vás budou zkoušet a můžete to zkusit. Nemyslím si, že by vám v dnešní době záměrně prodali vrak, co se rozpadne až s ním vyjedete před bránu. Nicméně zkusí na vás několik triků, jak dostat více peněz a vy na oplátku podepíšete, že auto nebudete reklamovat, protože to po podpisu jejich smlouvy a předávacího protokolu nebude mít smysl. U dražších aut dává hluboký smysl vzít si sebou mechanika nebo s autem zajet do servisu, prý to umožňují, ale nezkoušel jsem. Finální rozhodnutí je ale na vás.

Doporučené čtení:

Dovětek

Auto jsem dal pro jistotu do značkového servisu (Toyota Louwman), kde mi udělali základní prohlídku zdarma (!) a konstatovali, že auto je v pořádku, nic mu nechybí a nemělo by mě čekat žádné nepříjemné překvapení. A ani to není vrak, jak se píše v předávacím protokolu :)