Vyberte stránku

[Aktualizováno] V první půlce roku 2018 mě čeká nákup auta a protože víc hlav víc ví, zkouším tady crowdsourcing na téma výběr nejlepšího rodinného vozu.

Zadání

Nejsem autíčkář. Auto je pro mě prostředek k tomu, abych se dostal z bodu A do bodu B. Ideální je pro mě vůz, do kterého jen leju benzín/naftu a když se rozsvítí kontrolka, zajedu do servisu. Auto pro mě není fetiš. Někde jsem četl myšlenku, se kterou se plně ztotožňuji:

Za auto jsem ochoten dát jen tolik peněz, abych ho s klidným srdcem mohl komukoliv půjčit.

Takže podmínky:

  1. větší rodinný vůz
  2. cena do 300 000 Kč (tj. ojetina)
  3. tři plnohodnotné sedačky vzadu. Nemusí se nutně vejít tři dětské sedačky, ale dvě + jeden dospělý na pohodu ano.
  4. automatická převodovka
  5. stáří max. 5 let
  6. najeto max. 150 000 km (plus mínus)

Vím, že budu muset dělat kompromisy, protože chci pohodlně dojet v pěti lidech na dovolenou, ale nechci přes rok jezdit do práce dodávkou. Přikláním se spíše ke kompaktnosti, dovolená se dá vždy řešit rakví na střechu.

Co mi zatím vychází

Průzkum si zatím dělám podle nabídky na sAuto.

Volkswagen Touran

Dají se sehnat ročníky 2013 – 2014 s tachometrem od 120 do 160 tisíc a s cenou 250 – 300 tisíc.  VÄ›tÅ¡inou jsou  to vÅ¡echno 1,6 TDI. Plusem je určitÄ› nÄ›mecká kvalita, mínusem trochu nudné auto na pohled.

Citroen C4 Picasso

Na trhu jich je opravdu hodně, ale už jsem samostudiem zjistil, že všude důrazně varují před automatem s motorem 1,6. Prý je ta převodovka shit. Nerozumím tomu, ale budu věřit, takže koukám jen po dvoulitrech a těch na trhu zase tolik není. Momentálně vidím jen roky 2012 s nájezdem do 150 tisíc a cenou hodně pod 200 tisíc. Plusem je, že je to fakt hezké auto a nižší cena než u VW. Trochu mínus to, že je to Francouz a ti nemají úplně nejlepší pověst. Ovšem na kolik je to fakt a na kolik urban legend? Já osobně jsem posledních 15 let řídil tři různé Peugeoty a nemůžu si stěžovat.

Peugeot 5008

Dají se sehnat ročníky 2014, většinou 1,6 HDI s nájezdem do 150 tisíc a s cenou hodně pod 250 tisíc. Plusem je opět cena a mínusem, že je to zase trochu nudné auto. I když dost dělá barva, některé kombinace vypadají výrazně lépe a jiné hůře. A je to zase Francouz.

Toyota Verso

update 29.12.2017:
Po ToyotÄ› jsem koukal, ale pak jsem ji nÄ›jak pustil z hlavy hlavnÄ› proto, že jich v ÄŒesku v požadované konfiguraci moc není. NicménÄ› pokud pÅ™emýšlení rozšířím do NÄ›mecka, tak by se asi sehna dala. Výhoda je jasná – je to Toyota :) a jednu už doma máme. Mínusem je vyšší cena a menší zavazadlový prostor.

Ford S-max

Asi zbytečnÄ› moc velké a navíc drahé – za podobnou cenu a s podobným nájezdem jako výše uvedená auta se dají koupit o dva roky starší vozy než výše. V seznamu je spíše pro pořádek a nebo kdyby se objevila nabídka, která se nedá odmítnout :)

Co vybrat?

Budu rád, když do komentářů pod článkem napíšete jakékoliv tipy či doporučení. Na co si dát pozor, proč nebrat konkrétní model nebo proč naopak hledat konkrétní model. Který model mÄ› bude ve 200 tisících stát majlant v servisu a který naopak bude jezdit do 300 tisíc „bezúdržbovÄ›“.  Kde se nedoplatím na pojistce? ÄŒlánek budu průběžnÄ› aktualizovat a nakonec sem napíšu i to, co jsem koupil a kde.

Uvidíme za pár mÄ›síců…

Jak to dopadlo

[15. 6. 2018] Nakonec úplnÄ› jinak, než jsem myslel. PÅ™i pÅ™emýšlení o autÄ› jsem v podstatÄ› náhodou začal zkoumat operativní leasing a pÅ™itom více počítat. Ukázalo se, že operativní leasing nového auta vychází ve výsledku daleko lépe, než ojetina. Výpočet je jednoduchý – do tabulky si dáte poÅ™izovací cenu auta a náklady na provoz (pojistka, silniční daň, odhad servisních nákladů atd.) a vedle si dáte mÄ›síční splátky. V mém případÄ› byl ten výsledek pomÄ›rnÄ› jasný a ekonomičtÄ›jší se ukázal operativní leasing. Takže nakonec jezdíme ve Vokswagenu Touran a musím říct, že jsem z toho auta nadÅ¡en. Pokud pÅ™esedáte z 10 let starého auta, tak tÅ™eba takový adaptivní tempomat je sci-fi pÅ™evedené do reality :)

Pro Å¡Å¥ouraly – pravdÄ›podobnÄ› to nevyjde tak dobÅ™e, když budete kalkulovat s ceníkovou cenou nového auta. Jenže za ceníkovou cenu podle mÄ› auta nikdo nekupuje. Já osobnÄ› jsem dostal v podstatÄ› bez nÄ›jaké velké snahy nebo známostí slevu skoro 30 %.