Jak vybrat druhé auto do rodiny a jaké jsou vlastně možnosti?
Může se zdát, že mi tady nenápadně roste autoblog, ale je to hlavně tím, že můj hlavní oborový blog je na tomaskrause.cz a taky tím, že spousty času věnuji dalšímu blogu o kryptoměnách.
Yaris ne naší vinou dosloužil
V článku jak jsem kupoval auto v AAA auto jsem popisoval nákup Toyoty Yaris pro manželku. I po více než třech letech to stále hodnotím jako dobrou koupi. Manželka se naučila dobře jezdit a jestli jsme do auta dali za celou dobu deset tisíc, tak je to moc. To, že jsou Toyoty držáci, platí.
Problém nastal v okamžiku, kdy manželka pouštěla autobus ze zastávky a nějaký trouba, co dělal místo řízení bůhví co, se jí podíval s Octávkou do kufru. Auto je sice pojízdné, ale pošramocení je více než malé a investovat do oprav nedává smysl. Vyměnit Yarise za něco novějšího bylo stejně ve střednědobém plánu a tahle událost to jen urychlila.
Když jsme vybírali rodinné auto, dospěl jsem k poměrně jednoznačnému závěru, že dává smysl vzít ho na operační leasing a pořád na tom trvám, protože věci, které ztrácí hodnotu, nemá většinou smysl vlastnit. Jen musíte umět hledat a nevzít první nabídku typu Octávka za desítku měsíčně – tady bych o výhodnosti dost pochyboval.
TIP: ptejte se na možnost auta protiúčtem – dostanete slevu jenom za to, že tam přivezete staré auto + samozřejmě peníze za to staré auto. V tomto případě se vyplatí vzít operák na delší dobu, třeba 4 roky, protože při výměně auta už logicky nebudete mít to staré na další slevu, takže začnete pravděpodobně platit více.
Automat podmínkou
Opět jsme měli jednu podmínku, přes kterou nejede vlak – automatická převodovka. Manželka je na ni zvyklá a já nevidím důvod, proč by měl člověk v autě dělat něco, co v pohodě zvládne auto samo a on se může věnovat jen řízení. Chápu a respektuji, že mnoho lidí to má jinak, potřebují mít auto „v ruce“ a řadit si sami, ale já to mám prostě jinak. Tak mi to nemusíte psát do komentářů :)
Hledáním auta na serverech jako je naoperak.cz nebo driveto.cz se zaškrtnutím automatické převodovky výběr velice rychle smrskl na Fabii nebo VW Polo. V podobných cenách se objevují ještě Citroeny a Hyunday, ale druhou jmenovanou značku bych nekoupil kvůli jejich marketingu a Citroen prostě není VW.
K dalšímu smrsknutí výběru došlo po rozeslání pár poptávek na Fabii a zjištění, že se v DSG přestala vyrábět (DSG jsou údajně nejlepší automatické převodovky). Tím, že už jeden Volkswagen doma máme, jsem byl vlastně rád, že mě průzkum utvrdil v tom, že budeme mít i druhý. Výhody jsou zřejmé – auta budou uvnitř vypadat skoro stejně a jejich měnění v rodině by mělo být bezproblémové.
Trochu nepříjemné překvapení je, že na VW Polo se nyní čeká okolo 5 měsíců, což je docela masakr, ale nedá se nic dělat.
Tip na závěr
Pokud chcete koncernové auto a netrváte na Škodovce, určitě poptejte i srovnatelný Volkswagen. Při výběru auta do firmy jsme udělali tuto zajímavou zkušenost – v jednom autosalonu jsme poptali Octavii a srovnatelný Golf Variant. Golf byl v základu trochu lépe vybavený a zároveň o něco dražší než Octavia. Jenže Škodovka je hodně skoupá na slevy a tak po všech možných slevách se na daleko lepší cenu dostal Golf. Člověk občas zírá, na co všechno dostane slevu :) Podle mě nikdo nikdy nekupuje auto za ceníkovou cenu a pokud ano, tak ho lituji.
DSG je fajn, ale nejlepším automatem podle mě není, minimálně z pohledu životností a údržby – tam vítězí klasické hydroměniče (ZF,..) i CVT. K tomu tipu s VW bych ještě přidal Seat, který minimálně ve vyšších výbavách dokáže nabídnout i třeba o desej procent lepší cenu po slevě, zejména asi proto, že v ČR chtějí Škodovky . Koncern VW má ty slevy v politice, třeba japonské značky už tak štědré nejsou…