Jak vybrat druhé auto do rodiny a jaké jsou vlastně možnosti?
Může se zdát, že mi tady nenápadnÄ› roste autoblog, ale je to hlavnÄ› tÃm, že můj hlavnà oborový blog je na tomaskrause.cz a taky tÃm, že spousty Äasu vÄ›nuji dalÅ¡Ãmu blogu o kryptomÄ›nách.
Yaris ne našà vinou dosloužil
V Älánku jak jsem kupoval auto v AAA auto jsem popisoval nákup Toyoty Yaris pro manželku. I po vÃce než tÅ™ech letech to stále hodnotÃm jako dobrou koupi. Manželka se nauÄila dobÅ™e jezdit a jestli jsme do auta dali za celou dobu deset tisÃc, tak je to moc. To, že jsou Toyoty držáci, platÃ.
Problém nastal v okamžiku, kdy manželka pouÅ¡tÄ›la autobus ze zastávky a nÄ›jaký trouba, co dÄ›lal mÃsto Å™Ãzenà bůhvà co, se jà podÃval s Octávkou do kufru. Auto je sice pojÃzdné, ale poÅ¡ramocenà je vÃce než malé a investovat do oprav nedává smysl. VymÄ›nit Yarise za nÄ›co novÄ›jÅ¡Ãho bylo stejnÄ› ve stÅ™ednÄ›dobém plánu a tahle událost to jen urychlila.
Když jsme vybÃrali rodinné auto, dospÄ›l jsem k pomÄ›rnÄ› jednoznaÄnému závÄ›ru, že dává smysl vzÃt ho na operaÄnà leasing a pořád na tom trvám, protože vÄ›ci, které ztrácà hodnotu, nemá vÄ›tÅ¡inou smysl vlastnit. Jen musÃte umÄ›t hledat a nevzÃt prvnà nabÃdku typu Octávka za desÃtku mÄ›sÃÄnÄ› – tady bych o výhodnosti dost pochyboval.
TIP: ptejte se na možnost auta protiúÄtem – dostanete slevu jenom za to, že tam pÅ™ivezete staré auto + samozÅ™ejmÄ› penÃze za to staré auto. V tomto pÅ™ÃpadÄ› se vyplatà vzÃt operák na delšà dobu, tÅ™eba 4 roky, protože pÅ™i výmÄ›nÄ› auta už logicky nebudete mÃt to staré na dalšà slevu, takže zaÄnete pravdÄ›podobnÄ› platit vÃce.
Automat podmÃnkou
OpÄ›t jsme mÄ›li jednu podmÃnku, pÅ™es kterou nejede vlak – automatická pÅ™evodovka. Manželka je na ni zvyklá a já nevidÃm důvod, proÄ by mÄ›l ÄlovÄ›k v autÄ› dÄ›lat nÄ›co, co v pohodÄ› zvládne auto samo a on se může vÄ›novat jen Å™ÃzenÃ. Chápu a respektuji, že mnoho lidà to má jinak, potÅ™ebujà mÃt auto „v ruce“ a Å™adit si sami, ale já to mám prostÄ› jinak. Tak mi to nemusÃte psát do komentářů :)
HledánÃm auta na serverech jako je naoperak.cz nebo driveto.cz se zaÅ¡krtnutÃm automatické pÅ™evodovky výbÄ›r velice rychle smrskl na Fabii nebo VW Polo. V podobných cenách se objevujà jeÅ¡tÄ› Citroeny a Hyunday, ale druhou jmenovanou znaÄku bych nekoupil kvůli jejich marketingu a Citroen prostÄ› nenà VW.
K dalÅ¡Ãmu smrsknutà výbÄ›ru doÅ¡lo po rozeslánà pár poptávek na Fabii a zjiÅ¡tÄ›nÃ, že se v DSG pÅ™estala vyrábÄ›t (DSG jsou údajnÄ› nejlepšà automatické pÅ™evodovky). TÃm, že už jeden Volkswagen doma máme, jsem byl vlastnÄ› rád, že mÄ› průzkum utvrdil v tom, že budeme mÃt i druhý. Výhody jsou zÅ™ejmé – auta budou uvnitÅ™ vypadat skoro stejnÄ› a jejich mÄ›nÄ›nà v rodinÄ› by mÄ›lo být bezproblémové.
Trochu nepÅ™Ãjemné pÅ™ekvapenà je, že na VW Polo se nynà Äeká okolo 5 mÄ›sÃců, což je docela masakr, ale nedá se nic dÄ›lat.
Tip na závěr
Pokud chcete koncernové auto a netrváte na Å kodovce, urÄitÄ› poptejte i srovnatelný Volkswagen. PÅ™i výbÄ›ru auta do firmy jsme udÄ›lali tuto zajÃmavou zkuÅ¡enost – v jednom autosalonu jsme poptali Octavii a srovnatelný Golf Variant. Golf byl v základu trochu lépe vybavený a zároveň o nÄ›co dražšà než Octavia. Jenže Å kodovka je hodnÄ› skoupá na slevy a tak po vÅ¡ech možných slevách se na daleko lepšà cenu dostal Golf. ÄŒlovÄ›k obÄas zÃrá, na co vÅ¡echno dostane slevu :) Podle mÄ› nikdo nikdy nekupuje auto za cenÃkovou cenu a pokud ano, tak ho lituji.
DSG je fajn, ale nejlepÅ¡Ãm automatem podle mÄ› nenÃ, minimálnÄ› z pohledu životnostà a údržby – tam vÃtÄ›zà klasické hydromÄ›niÄe (ZF,..) i CVT. K tomu tipu s VW bych jeÅ¡tÄ› pÅ™idal Seat, který minimálnÄ› ve vyššÃch výbavách dokáže nabÃdnout i tÅ™eba o desej procent lepšà cenu po slevÄ›, zejména asi proto, že v ÄŒR chtÄ›jà Škodovky . Koncern VW má ty slevy v politice, tÅ™eba japonské znaÄky už tak Å¡tÄ›dré nejsou…