Posledních pár dní běží na internetu diskuse o tom, proč vybírat poplatek za osobní odběr zboží z eshopu. Je to reakce na zavedení tohoto poplatku u Mall.cz, ale podobný poplatek má třeba i Alza.
Chápu, že eshop má s odbavením objednávky náklady, ale nechápu tu logiku, že je viditelně přenesou na zákazníka. Škodí tím sami sobě, protože musí čelit negativním reakcím a přitom to jde udělat jinak a lépe.
Nejlogičtější je, že své náklady započtu do ceny zboží. Možná to pro někoho bude překvapivé, ale dělají to tak obchodníci od nepaměti. Nebo si snad dovedete představit, že vám pokladní v Tescu naúčtuje poplatek za odběr nákupu?? Pokud nad určitou částku poplatek vybírat nechci, nabídnu slevu při nákupu nad XX peněz.
Argument, že se pak nemůžu chlubit nejnižší cenou, tady podle mě neplatí – poplatky za osobní odběr zavedli ti největší, kteří s ostatními rozhodně nesoutěží cenou. Ty úplně nejlevnější eshopy, které se na cenu soustředí, žádný osobní odběr většinou nenabízí.
Trošku to na mě dělá dojem, že se eshopy v rámci konkurenčního boje nechaly uvrtat do soutěže o to, kdo bude mít více odběrných míst pro osobní odběr v každé díře a teď s hrůzou zjistili, že to zákazníci využívají čím dál víc a je to stojí peníze. Jejich roky budovaný internetový byznys se začal překlápět do podoby kamenných obchodů a oni teď neví, co s tím.
Rozhodně nechci radit velkým shopům, jak mají dělat svůj byznys. Je velice pravděpodobné, že všechna pro a proti zvážili a vyšlo jim, že trocha toho negativního PR jim nevadí a v konečném součtu se poplatek vyplatí. Mně osobně to při pohledu z venku připadá trochu nešťastné a hlavně nelogické (o těch 25 resp. 29 Kč vůbec nejde).
Já bych to jako zákazník vůbec neřešil. Je přeci jasné, že buď si to vezmou takhle nebo ty brusle nebudou stát 900, ale 930 :).
Navíc to beru jako službu navíc. Někdo se mi při převzetí musí věnovat a to on nedělá z dobrého srdce, ale protože je v práci. A takové lidi se musí z něčeho platit, tak proč ne…
Pravda. Navíc tím, že zboží osobně přeberu na prodejně se také vzdávám možnosti to do 14 dní vrátit ne? Vlastně se jim tak náklady sníží i % lidí, co si to nemůžou vyzkoušet a vrátit.
Souhlas. Osobní odběr volím po špatných zkušenostech z českou poštou (poškozené zboží) i s PPL (nejsem doma, zbytečně čekám další den).
Osobní odběr za 25Kč je na první pohled levnější (než 150Kč poštovné).
Drago, není pravda, že se vzdáváš možnosti vrácení. Není totiž důležité, jak si to vyzvedneš, ale jak to objednáš.
Souhlasím s každým slovem.
[2] Nevzdáváš. Pokud si objednávku udělal přes internet, stále to spadá do vrácení do 14 dnů, vracel jsem takhle v Mallu myš objednanou online, ale převzatou osobně.
Osobní odběr zboží neznamená, že se člověk připravuje o možnost vrátit ho do 14 dnů, už se to někde řešilo, ten obchod proběhl na internetu, způsob odběru na věci nic nemění!
Poté, co jsme zavedli osobní odběr v Zásilkovnách a Uloženkách, jde cca polovina všech objednávek touto cestou. A nezdá se, že by si zákazníci stěžovali na poplatek, který za tento osobní odběr platí (42 Kč bez dobírky, 54 Kč s dobírkou). Berou to především jako levnější a pohodlnější alternativu k české poště.
Já jsem nedávno čučel, když jsem si vyzvedával nějakou drobnost (ano, nebudu platit poštovné za zboží v ceně 80,-) v alfě. Byl jsem prodavačem upozorněn na příplatek za platbu kartou… :/
Podle mě děláte z komára veblouda. Nejde o žádnou dramatickou částku. A možnost nechat si zaslat zboží např. na pobočku v Počernicích (Alza), než se motat v centru a jezdit do Holešovic, toto „negativum“ dalece převyšuje.
A nejde prodejcům o to, aby si lidi odebírali víc věcí najednou případně volili jiný způsob doručení?
Promítnout do ceny to jde, ale pro obchodníka to pořád může být ztrátové. Řekněme, že by si lidi chodili kupovat CD za 5 Kč. Těžko ho obchodník může dát za 30, aby měl jistotu, že na něm neprodělá. Takže buď všechno zdraží o (náklady na odběr / průměrná cena nákupu) a smíří se s tím, že na prodeji CD stejně prodělá a pračky bude mít předražené. Nebo zákazníky zkusí přesvědčit o tom, že s nimi díky poplatku vlastně jedná férově.
Nemyslím si, že by se velcí obchodníci nemuseli ohlížet na cenu. Já uvažuju takhle: „Je to u velkého obchodníka o 10 % dražší? To zkousnu. Je to o 25 % dražší? To to radši zkusím jinde.“
Souhlasím s tím, že to může na zákazníky působit negativně. Ale třeba si zvyknou.
V Kalifornii se to zvrtlo naopak: Když jdu do kina a koupím si lístek u okýnka, tak zaplatím normální cenu. Ale když si ho koupím předem elektronicky (takže ho obchodník nemusí tisknout, nemusí operovat s hotovostí, nemusí mít tolik lidí u okýnka a hlavně může dopředu počítat s tím, že fakt přijdu), tak zaplatím tzv. convenience fee navíc. Mě to přijde absurdní, ale lidi si zvykli a platí.
Alza zavedla poplatek už dávno. Tam to jde pochopit. Nechci si to nechat poslat poštou/whatever, ale chci si to vyzvednout, ale zase pro to nechci jezdit až do Prahy = paráda, dovezou mi to do města skoro pod čumák. Za 25 Kč to je Xkrát méně než bych utratil za benzín/cestu autobusem, nehledě na čas. Odběr na skladě v Holešovicích byl vždy zdarma. Mall zavedl poplatek nejprve všude a až nyní prozřel jakou udělal volovinu a na centrále poplatek zrušil.