PravdÄ›podobnÄ› každý zaznamenal hit poslednÃch dnà – prodej odkazů pod konkrétnÃm Älánkem. Je to zajÃmavý způsob monetizace nebo jen chvilkový úlet?
Princip prvnà zmÃnil Petr JenÃk a je geniálnÄ› jednoduchý – pod jakýkoliv Älánkem můžete koupit online reklamu a ta zůstane v Älánku navždy. Hlavnà kouzlo spoÄÃvá v tom, že platba probÃhá v reálném Äase (PayPal) a odkaz se tedy zjevà takÅ™ka okamžitÄ›. Dovedu si pÅ™edstavit, že Ätu Älánek, Å™Ãkám si „to je pÅ™esnÄ› obsah pro cÃlovku mého webu“, klikám na koupit, platÃm PayPalem a už vidÃm svoji reklamu tam, kde se vyskytujà moji zákaznÃci.
Protože rád zkouÅ¡Ãm nové vÄ›ci, nasadil jsem plugin i sem na blog mÃsto AdSense (pouze jeden odkaz na Älánek, lidová cena 50 KÄ/ks) a sám jsem zvÄ›dav, jak a jestli vůbec to zafunguje. Je jasné, že živit mÄ› to asi nebude :), ale pokud se princip uchytÃ, dovedu si pÅ™edstavit, že na stÅ™ednÄ› velkém webu se zajÃmavým obsahem by se odkazy daly prodávat v řádu stokorun za kus a v souÄtu by to mÄ›sÃÄnÄ› mohlo hodit redakci zajÃmavou sumu.
Kam s odkazem?
KonkrétnÄ› tady u mÄ› by inzerent zabodoval, kdyby hned po vydánà koupil odkaz pod Älánkem Má redakÄnà systém iDNESu tlaÄÃtko na vytvoÅ™enà odkazu?, protože ten má do dneÅ¡ka pÅ™es 5700 pÅ™eÄtenÃ. PÅ™es tisÃcovku Ätenářů mÄ›ly i Älánky 10 GB Dropbox legálnÄ› a za hubiÄku a Za reklamnà tweet chci 750 KÄ. Na vÄ›tÅ¡inu starÅ¡Ãch Älánků chodà dÃky vyhledávaÄům trvale desÃtky lidà mÄ›sÃÄnÄ›.
Plusy pro inzerenty
- nenásilná forma reklamy
- jednoduché objednánà i zaplacenÃ
- reklama je „navždy“ (dokud web nezanikne nebo majitel nevypne plugin)
MÃnusy pro inzerenty
- vyhledávaÄe údajnÄ› nemajà rády nové odkazy ve starých ÄláncÃch, takže SEO efekt u starých Älánků nemusà být tak velký
- nutnost mÃt PayPal úÄet (tÅ™eba se Äasem zmÄ›nÃ, implementovat do pluginu jinou bránu nenà problém)
A co majitel webu?
Pro majitele webů vidÃm jen plusy, jediným mÃnusem je potenciálnà riziko, že vám na web nÄ›kdo protlaÄà nÄ›co, co byste tam nechtÄ›li (warez, porno a pod.) a dÃky online vyÅ™Ãzenà se to zaÄne zobrazovat Ätenářům.
A na závÄ›r jeden tip: pro tenhle způsob prodeje odkazů by se hodilo jedno centrálnà mÃsto, kde by inzerent naÅ¡el seznam webů, které toto umožňujÃ. Takže kdo se toho ujme? :)
Co si o tomto způsobu reklamy myslÃte? PodÄ›lte se v komentářÃch.
Nenà to reklama, ale prodej odkazů. A vÃme, jak se minimálnÄ› Google na podobné aktivity dÃvá. Pokud má jÃt o reklamu, musà být odkazy důslednÄ› vybaveny nofollow atributem, nebo vkládány javascriptem. A pochopitelnÄ› musà být oznaÄeny jako Reklama.
Já to zatÃm na blog neplánuji nasadit, nechci žádnou pÅ™Ãpadnou penalizaci za prodej odkazů na webu.
PlaváÄku, souhlasÃm s tebou, ale považuji tento způsob prodeje odkazů asi za nejménÄ› problematický. Jde o jeden odkaz na jednom mÃstÄ›, ideálnÄ› na takovém, které může být atraktivnà jak pro inzerenta, tak pro potenciálnÃho konzumenta reklamy. Jako jediný problém vidÃm v tom, že se autor bezplatného pluginu snažà využÃt plugin k vlastnÃmu linkbuildingu, ÄÃmž se stává (minimálnÄ› tÅ™eba pro Äeský Seznam, který si podobné praxe vÅ¡imne asi dÅ™Ãv než Google) snadno dohledatelným a identifikovatelným. Já jsem nasadil na jednom z naÅ¡ich webů původnà verzi scriptu Petra JanÃka, kde jsme mj, zapracovali i nofollow a stejnÄ› si lidé reklamnà boxÃky kupujÃ.
MusÃm pochválit Michala K., který koupeným odkazem ukázal jak by to mÄ›lo vypadat. Relevantnà odkaz s geniálnÃm titulkem…mÃru prokliku tipuju hodnÄ› vysokou.
Jinak souhlas s PlaváÄkem, jakmile se plugin rozÅ¡ÃÅ™Ã, vyhledávaÄe to zaÅ™Ãznou. Ale myslÃm, že i JS verze by se chytla… stále totiž zůstane kouzlo okamžiku a když se reklama dostateÄnÄ› zvýraznÃ, může to fungovat.
Michale, prvnà základnà pravidlo monetizace tÅ™eba blogu znÃ: Nikdy veÅ™ejnÄ› neprodávej odkazy, ale reklamu. VážnÄ› netuÅ¡Ãm, co je na této prosté myÅ¡lence tak nejasného, a už vůbec netuÅ¡Ãm, proÄ kvůli prachsprostému prodeji odkazů vzniklo tolik zbyteÄných Älánků :)
Jenom to centralni misto prodejcu odkazu udelejte, aspon to bude pro vyhledavace jednodusi k penalizacim ;)
A ted vazne – prodej odkazu zastavit nelze, ale veskera usnadneni vedou k automatizaci a ta je slabinou vsech techto pokusu. Kdo chce prodavat, musi sam vyvinout usili a najit si prodejni kanaly.
Jediny smysl tedy vidim v prime navstevnosti a te muzu docilit i dobre napsanym komentarem pod clankem zdarma.
MyslÃm, že jde jen o doÄasnou a trvale neudržitelnou „senzaci“, podobnÄ› jako pÅ™ed Äasem placené tweety. Pro inzerenty majà tyto reklamy pÅ™Ãnos jen ve velmi raném stadiu zavedenÃ, kdy na jejich odkazy autor blogu výslovnÄ› upozorňuje a stavà tak inzerenty do role „early adopterů“ (což může mÃt pro nÄ›koho pozitivnà efekt samo o sobÄ›).
Blog jako takový to ale Äasem poÅ¡kodÃ, protože když autor napÃÅ¡e Älánek a žádný odkaz se neprodá, pÅ™ÃÅ¡tÄ› si dobÅ™e rozmyslÃ, o Äem bude psát. Reklamnà odkazy Ätenáře ruÅ¡it nebudou (kdybych si nepÅ™eÄetl dÄ›kovný tweet, tak bych odkaz nehledal a ani nenaÅ¡el, i tak jsem ho naÅ¡el až ve zdrojovém kódu :-)), ale když půjde obsahová kvalita blogu dolu, tak prostÄ› Äasem odejdou.
MyslÃm, že ideálnà forma „monetizace“ blogu je self-promo, protože je svým způsobem pÅ™irozené – nÄ›co se mi povedlo, tak o tom napÃÅ¡u. Cokoli jiného dÄ›lá z autora otroka s hodinovkou 30 KÄ/h.
Pokud se ti plugin nebude lÃbit, vypneÅ¡ ho a odkazy budou fuÄ. Blbý ne? Ono, když u vÄ›tÅ¡iny webů stojà odkaz do stovky… nejsou to žádné velké penÃze, ale pokud by jsi jich nakoupil desÃtky je to velký balÃk s tÃm, že možná do půl roku u poloviny webů už plugin nebude. To bych jako inzerent nezkousnul a radÄ›ji bych si koupil tu obyÄejnou „reklamu“ :).