Po spuštění serveru PayForTweet.com se vyrojilo mnoho příspěvků a otázek na téma jaká je adekvátní cena za jeden reklamní tweet. Pokusil jsem se na cenotvorbu podívat optikou cen za reklamu na internetu obecně. S mým způsobem výpočtu můžete nesouhlasit, můžete protestovat, ale to je tak vše, co s tím můžete dělat :)
Cena podle ceny display reklamy
Ceny reklamy počítané (nebo přepočítané) na zobrazení se na internetu pohybují od desítek korun po malé tisíce za 1 000 zobrazení. V IInfu, kde máme na většině serverů úzce zaměřenou cílovou skupinu, se CPT pohybuje od cca 200 Kč po více než 1 000 Kč. Protože považuji reklamní sdělení na Twitteru také za velmi dobře cílené, vycházel bych z vyšších cen za CPT.
Pokud bychom tedy vyšli z ceny za 1 000 zobrazení i pro cenu za 1 000 followerů, měla by se tato pohybovat v podobném rozmezí. Domnívám se, že 1 000 zobrazení a 1 000 followerů se dá slušně porovnat. Oboje sice neznamená, že sdělení opravdu vidí tisíc lidí, ale odpad bude podobný. Co má naopak podle mého názoru Twitter daleko lepší, bude CTR. Pokud u display reklamy počítáme prokliky v desetinách procent, u Twitteru tipuji na jednotky procent, někdy možná i více (v mém starším článku jsme pokusem došli k CTR 2,8 %).
Abych mohl výše uvedené něčím podložit, udělal jsem test rovnou s tímto článkem. Na Twitter jsem na něj dal upoutávku a měřím, kolik lidí kliklo. S výsledkem vás samozřejmě seznámím.
Zpět k ceně za Tweet. Podle mého názoru je odpovídající cena někde mezi 500 a 1 000 Kč za oslovení 1 000 followerů. Zda bude cena spíše u dolní nebo horní hranice závisí na osobě tweetujícího. Sám sebe bych zařadil někam na střed, proto bych za reklamní tweet chtěl 750 Kč bez DPH (mám momentálně 1 050 followerů).
A pohled inzerenta?
Pokud sežene desítku lidí jako já, osloví za 7 500 Kč slušných pár tisíc lidí (nebude to deset tisíc kvůli průniku followerů jednotlivých tweetujících). Za stejný peníz by měl nějakých 7 500 – 20 000 zobrazení display reklamy na slušnějším serveru. Co je pro inzerenta lepší investice, ať si každý zváží sám.
PS: Článek není teoretickou úvahou, opravdu vám tweetnu reklamu za 750 Kč bez DPH. Samotného mě zajímá, jak to bude fungovat a zda se z toho stane nový trend.
PS 2: Ne, nebojím se, že přijdu o followery. Vždy je to o tom, co a jak se nabízí. Co se mi nebude zdát, to samozřejmě můžu odmítnout a rovněž je třeba znát rozumnou hranici počtu reklam – tu bych já viděl někde u jednoho placeného tweetu týdně maximálně.
Také jsem nad tím chvíli přemýšlel a přiznám se, že bych cenu nastřelil zhruba na polovinu toho, co ty. Ale můj „výpočet“ nemá žádný reálný základ, šlo spíš o pocit.
Určitě nejen mě bude zajímat, jestli s ti povede nějaký praktický test (věřím, že ano) a jaký to bude mít dopad.
Zajímalo by mě, jak takový reklamní tweet bude vypadat, jestli se dá nějak poznat od těch nekomerčních :-)
U PayForTweet vyžadují, aby měl hashtag #ads. To mi přijde rozumné.
K účinnosti reklamního tweetu. Tweet může být ještě mnohem a mnohem učinnější než se zdá, protože pokud sdělení bude zajímavé, může se jednoduše virálně šířit díky reetwetům.
A k měření účinnosti tweetu na tento článek to nebude moc přesné, protože hodně lidí k tobě příjde určitě skrz RSS čtečky, jako třeba já.
Jinak moc pěkná úvaha.
Přidávám se k nepřesnosti měření u účinků tohoto článku: Přišel jsem sem přes Weblogy.cz a nahoře v URL vidím, že jsem se sem dostal přes kampaň.
Jenom medium je RSS. Tak asi u twítu nastavit jiné médium ;)
Nejsem úplný GA guru, ale když berou Weblogy RSS, tak tam bude, že jde o RSS. Stejné je to s tím, že berou i RSS Twiteru a pak tam bude označení, že jde o Twitter. Není to ale bonus toho, kdo tweetuje, že je i na Weblozích? :)
Pokud by to v GA šlo nějak řešit, budu rád za radu.
Jako spolumajitel PayForTweet.com se tesim, az prijde inzerent ochoten tyto castky za tweet zaplatit. S tvym vypoctem s jemnymi vyhradami souhlasim. Do budoucna bych ale rad do vypoctu ceny zahrnul i dopad twiteristy (% retweetu, CTR atd…). Pak by to melo racionalnejsi zaklad. Jinak nas vypocet CTR vychazi jeste prizniveji. Z tweetu na ucet s cca 700 folowery mivame proklikavost (vc retweetu) v desitkach osob.
Můj příspěvek k danému tématu aneb Za reklamní tweet chci milion.
Osobně jsem zvědavý jak se trh s placenými tweety rozběhne. 750Kč za 1000 followerů je podle mě trošku odvážnější tvrzení. Řekl bych že se takovýto tweet nedostane ani k 1/4 followerů, na výsledky se těším.
Nu, vzhledem k tomu, že při úvaze o ceně display reklamy vycházíte z publikovaného ceníku, což je, jak známo, cena, za kterou ještě nikdy nikdo žádnou online reklamu neprodal, dostaneme se po odečtení všech slev a provizí někam ke 30 korunám net net net, pokud bych to koupil jako last minute ;-)
Jsem na to zvědavý jestli někdo takovou částku bude ochoten zaplatit. Výhodou je zde oslovení cílové skupiny o tom není pochyb, ale částka 750kč je trošku nadsazená.