Po spuÅ¡tÄ›nà serveru PayForTweet.com se vyrojilo mnoho pÅ™ÃspÄ›vků a otázek na téma jaká je adekvátnà cena za jeden reklamnà tweet. Pokusil jsem se na cenotvorbu podÃvat optikou cen za reklamu na internetu obecnÄ›. S mým způsobem výpoÄtu můžete nesouhlasit, můžete protestovat, ale to je tak vÅ¡e, co s tÃm můžete dÄ›lat :)
Cena podle ceny display reklamy
Ceny reklamy poÄÃtané (nebo pÅ™epoÄÃtané) na zobrazenà se na internetu pohybujà od desÃtek korun po malé tisÃce za 1 000 zobrazenÃ. V IInfu, kde máme na vÄ›tÅ¡inÄ› serverů úzce zaměřenou cÃlovou skupinu, se CPT pohybuje od cca 200 KÄ po vÃce než 1 000 KÄ. Protože považuji reklamnà sdÄ›lenà na Twitteru také za velmi dobÅ™e cÃlené, vycházel bych z vyššÃch cen za CPT.
Pokud bychom tedy vyÅ¡li z ceny za 1 000 zobrazenà i pro cenu za 1 000 followerů, mÄ›la by se tato pohybovat v podobném rozmezÃ. DomnÃvám se, že 1 000 zobrazenà a 1 000 followerů se dá sluÅ¡nÄ› porovnat. Oboje sice neznamená, že sdÄ›lenà opravdu vidà tisÃc lidÃ, ale odpad bude podobný. Co má naopak podle mého názoru Twitter daleko lepÅ¡Ã, bude CTR. Pokud u display reklamy poÄÃtáme prokliky v desetinách procent, u Twitteru tipuji na jednotky procent, nÄ›kdy možná i vÃce (v mém starÅ¡Ãm Älánku jsme pokusem doÅ¡li k CTR 2,8 %).
Abych mohl výše uvedené nÄ›ÄÃm podložit, udÄ›lal jsem test rovnou s tÃmto Älánkem. Na Twitter jsem na nÄ›j dal upoutávku a měřÃm, kolik lidà kliklo. S výsledkem vás samozÅ™ejmÄ› seznámÃm.
ZpÄ›t k cenÄ› za Tweet. Podle mého názoru je odpovÃdajÃcà cena nÄ›kde mezi 500 a 1 000 KÄ za oslovenà 1 000 followerů. Zda bude cena spÃÅ¡e u dolnà nebo hornà hranice závisà na osobÄ› tweetujÃcÃho. Sám sebe bych zaÅ™adil nÄ›kam na stÅ™ed, proto bych za reklamnà tweet chtÄ›l 750 KÄ bez DPH (mám momentálnÄ› 1 050 followerů).
A pohled inzerenta?
Pokud sežene desÃtku lidà jako já, oslovà za 7 500 KÄ sluÅ¡ných pár tisÃc lidà (nebude to deset tisÃc kvůli průniku followerů jednotlivých tweetujÃcÃch). Za stejný penÃz by mÄ›l nÄ›jakých 7 500 – 20 000 zobrazenà display reklamy na sluÅ¡nÄ›jÅ¡Ãm serveru. Co je pro inzerenta lepšà investice, aÅ¥ si každý zvážà sám.
PS: ÄŒlánek nenà teoretickou úvahou, opravdu vám tweetnu reklamu za 750 KÄ bez DPH. Samotného mÄ› zajÃmá, jak to bude fungovat a zda se z toho stane nový trend.
PS 2: Ne, nebojÃm se, že pÅ™ijdu o followery. Vždy je to o tom, co a jak se nabÃzÃ. Co se mi nebude zdát, to samozÅ™ejmÄ› můžu odmÃtnout a rovněž je tÅ™eba znát rozumnou hranici poÄtu reklam – tu bych já vidÄ›l nÄ›kde u jednoho placeného tweetu týdnÄ› maximálnÄ›.
Také jsem nad tÃm chvÃli pÅ™emýšlel a pÅ™iznám se, že bych cenu nastÅ™elil zhruba na polovinu toho, co ty. Ale můj „výpoÄet“ nemá žádný reálný základ, Å¡lo spÃÅ¡ o pocit.
UrÄitÄ› nejen mÄ› bude zajÃmat, jestli s ti povede nÄ›jaký praktický test (věřÃm, že ano) a jaký to bude mÃt dopad.
ZajÃmalo by mÄ›, jak takový reklamnà tweet bude vypadat, jestli se dá nÄ›jak poznat od tÄ›ch nekomerÄnÃch :-)
U PayForTweet vyžadujÃ, aby mÄ›l hashtag #ads. To mi pÅ™ijde rozumné.
K úÄinnosti reklamnÃho tweetu. Tweet může být jeÅ¡tÄ› mnohem a mnohem uÄinnÄ›jšà než se zdá, protože pokud sdÄ›lenà bude zajÃmavé, může se jednoduÅ¡e virálnÄ› Å¡ÃÅ™it dÃky reetwetům.
A k měřenà úÄinnosti tweetu na tento Älánek to nebude moc pÅ™esné, protože hodnÄ› lidà k tobÄ› pÅ™Ãjde urÄitÄ› skrz RSS ÄteÄky, jako tÅ™eba já.
Jinak moc pěkná úvaha.
PÅ™idávám se k nepÅ™esnosti měřenà u úÄinků tohoto Älánku: PÅ™iÅ¡el jsem sem pÅ™es Weblogy.cz a nahoÅ™e v URL vidÃm, že jsem se sem dostal pÅ™es kampaň.
Jenom medium je RSS. Tak asi u twÃtu nastavit jiné médium ;)
Nejsem úplný GA guru, ale když berou Weblogy RSS, tak tam bude, že jde o RSS. Stejné je to s tÃm, že berou i RSS Twiteru a pak tam bude oznaÄenÃ, že jde o Twitter. Nenà to ale bonus toho, kdo tweetuje, že je i na WeblozÃch? :)
Pokud by to v GA šlo nějak řešit, budu rád za radu.
Jako spolumajitel PayForTweet.com se tesim, az prijde inzerent ochoten tyto castky za tweet zaplatit. S tvym vypoctem s jemnymi vyhradami souhlasim. Do budoucna bych ale rad do vypoctu ceny zahrnul i dopad twiteristy (% retweetu, CTR atd…). Pak by to melo racionalnejsi zaklad. Jinak nas vypocet CTR vychazi jeste prizniveji. Z tweetu na ucet s cca 700 folowery mivame proklikavost (vc retweetu) v desitkach osob.
Můj pÅ™ÃspÄ›vek k danému tématu aneb Za reklamnà tweet chci milion.
OsobnÄ› jsem zvÄ›davý jak se trh s placenými tweety rozbÄ›hne. 750KÄ za 1000 followerů je podle mÄ› troÅ¡ku odvážnÄ›jšà tvrzenÃ. Řekl bych že se takovýto tweet nedostane ani k 1/4 followerů, na výsledky se těšÃm.
Nu, vzhledem k tomu, že pÅ™i úvaze o cenÄ› display reklamy vycházÃte z publikovaného cenÃku, což je, jak známo, cena, za kterou jeÅ¡tÄ› nikdy nikdo žádnou online reklamu neprodal, dostaneme se po odeÄtenà vÅ¡ech slev a provizà nÄ›kam ke 30 korunám net net net, pokud bych to koupil jako last minute ;-)
Jsem na to zvÄ›davý jestli nÄ›kdo takovou Äástku bude ochoten zaplatit. Výhodou je zde oslovenà cÃlové skupiny o tom nenà pochyb, ale Äástka 750kÄ je troÅ¡ku nadsazená.