Je výnosnÄ›jšà Google AdSense nebo Etarget? Nebo dokonce jiný systém? Otázka, kterou si asi položà nebo položilo vÃce majitelů webů. Jednoduchá odpovÄ›Ä neexistuje a jediné správné Å™eÅ¡enà je udÄ›lat si A/B testovánÃ, tj. zobrazovat 1:1 reklamy z jednoho i druhého systému ve stejném formátu a na stejném mÃstÄ›. Ideálnà je stÅ™Ãdat reklamy „online“, pokud ÄlovÄ›k na webu nemůže skriptovat, lze reklamy zmÄ›nit napÅ™. po týdnu, ale tam hrozà jisté zkreslenÃ, protože v týdnu A mohou být na webu i v reklamnÃch systémech odliÅ¡né podmÃnky, než v týdnu B.
Pozor na hodnocenà testu jen podle CTR
Když máme po testovánÃ, je na Äase test vyhodnotit a tady jsem narazil na jednu rozdÃlnost, která na prvnà pohled může ÄlovÄ›ka zmást. Pokud se pÅ™i vyhodnocovánà spolehnete na CTR, zjistÃte, že Etarget má CTR doslova katastrofálnÃ. OvÅ¡em po bližšÃm zkoumánà odhalÃme, že CTR u Etargetu je úplnÄ› jiné ÄÃslo, než CTR u Google Adsense (pozn.: Google oznaÄenà CTR nepoužÃvá, ÄÃslu Å™Ãká MP pro stránku, ale domnÃvám se, že laik vidà nÄ›jaké procento úspěšnosti a jak se jmenuje moc neÅ™eÅ¡Ã).
Když dva dělajà totéž, nenà to totéž
Google poÄÃtá CTR (MP) tak, že zobrazÃ-li 1000x odkazovou jednotku se ÄtyÅ™mi inzeráty a 10 lidà klikne na nÄ›který z inzerátu, ukáže CTR 1 %. Etarget naproti tomu zobrazà 1000x stejnou odkazovou jednotku a když 10 lidà klikne, ukáže CTR 0,25 %.
Jak je to možné? Etarget vztahuje CTR k poÄtu zobrazených inzerátů, nikoliv reklamnÃch jednotek. Takže když kliknete na jeden inzerát ze ÄtyÅ™ v jednotce, je to u ET CTR 25 %, ale u Google 100 %. Pokud chce tedy ÄlovÄ›k zÃskat CTR pro porovnánà s AdSense, musà ve statistikách ET poÄÃtat s položkou „Požadavky“ nikoliv s položkou „ZobrazenÓ, jak dnes poÄÃtá v pÅ™ehledech ET.
SamozÅ™ejmÄ›, že celé harakiri s pÅ™epoÄÃtávánÃm CTR si ÄlovÄ›k může odpustit, když prostÄ› sleduje jiný ukazatel, nejlépe finanÄnà efekt jednotlivých systému. Ale z vlastnà zkuÅ¡enosti mohu Å™Ãct, že mÄ› tento rozdÃlný pÅ™Ãstup pÅ™i letmé kontrole probÃhajÃcÃho testovánà chvilku mátl a považoval jsem výsledky Etargetu za tragické. PochopitelnÄ› pÅ™i podrobném zkoumánà ÄlovÄ›k kouká hlavnÄ› na finance a má jasno.
Otázkou zůstává, který pÅ™Ãstup je lepÅ¡Ã. MnÄ› tak pÅ™ipadá ten od Googlu. VýpoÄet Etargetu je minimálnÄ› marketingový problém, protože když si nÄ›kdo bez znalosti souvislostà srovná CTR AdSense a Etargetu, dopadne ET hodnÄ› Å¡patnÄ›, byÅ¥ realita může být úplnÄ› jiná.