Vyberte stránku

Je výnosnÄ›jší Google AdSense nebo Etarget? Nebo dokonce jiný systém? Otázka, kterou si asi položí nebo položilo více majitelů webů. Jednoduchá odpověď neexistuje a jediné správné Å™eÅ¡ení je udÄ›lat si A/B testování, tj. zobrazovat 1:1 reklamy z jednoho i druhého systému ve stejném formátu a na stejném místÄ›. Ideální je střídat reklamy „online“, pokud človÄ›k na webu nemůže skriptovat, lze reklamy zmÄ›nit napÅ™. po týdnu, ale tam hrozí jisté zkreslení, protože v týdnu A mohou být na webu i v reklamních systémech odliÅ¡né podmínky, než v týdnu B.

Pozor na hodnocení testu jen podle CTR

Když máme po testování, je na čase test vyhodnotit a tady jsem narazil na jednu rozdílnost, která na první pohled může člověka zmást. Pokud se při vyhodnocování spolehnete na CTR, zjistíte, že Etarget má CTR doslova katastrofální. Ovšem po bližším zkoumání odhalíme, že CTR u Etargetu je úplně jiné číslo, než CTR u Google Adsense (pozn.: Google označení CTR nepoužívá, číslu říká MP pro stránku, ale domnívám se, že laik vidí nějaké procento úspěšnosti a jak se jmenuje moc neřeší).

Když dva dělají totéž, není to totéž

Google počítá CTR (MP) tak, že zobrazí-li 1000x odkazovou jednotku se čtyřmi inzeráty a 10 lidí klikne na některý z inzerátu, ukáže CTR 1 %. Etarget naproti tomu zobrazí 1000x stejnou odkazovou jednotku a když 10 lidí klikne, ukáže CTR 0,25 %.

Jak je to možné? Etarget vztahuje CTR k počtu zobrazených inzerátů, nikoliv reklamních jednotek. Takže když kliknete na jeden inzerát ze čtyÅ™ v jednotce, je to u ET CTR 25 %, ale u Google 100 %. Pokud chce tedy človÄ›k získat CTR pro porovnání s AdSense, musí ve statistikách ET počítat s položkou „Požadavky“ nikoliv s položkou „Zobrazení“, jak dnes počítá v pÅ™ehledech ET.

Samozřejmě, že celé harakiri s přepočítáváním CTR si člověk může odpustit, když prostě sleduje jiný ukazatel, nejlépe finanční efekt jednotlivých systému. Ale z vlastní zkušenosti mohu říct, že mě tento rozdílný přístup při letmé kontrole probíhajícího testování chvilku mátl a považoval jsem výsledky Etargetu za tragické. Pochopitelně při podrobném zkoumání člověk kouká hlavně na finance a má jasno.

Otázkou zůstává, který přístup je lepší. Mně tak připadá ten od Googlu. Výpočet Etargetu je minimálně marketingový problém, protože když si někdo bez znalosti souvislostí srovná CTR AdSense a Etargetu, dopadne ET hodně špatně, byť realita může být úplně jiná.