Vyberte stránku

Pročítám si blogy věnující se v posledních dnech tématu zahraniční webhosting (1, 2, 3) a říkám si, že mi mluví z duše. Nechci tu opakovat již vyřčené, tj. že čeští webhosteři jsou v porovnání s americkou konkurencí pár let pozadu. Sám používám pro pár svých pokusů DreamHost a opravdu jsem na začátku měl snahu koupit si hosting v ČR, ale nejde to. Webhosting s cenou okolo 7-9 dolarů měsíčně, kde je prakticky vše neomezené (hlavně počet domén) pravděpodobně v ČR neexistuje.

Proč to v Česku nejde?

Jako zákazník nadávám na české hostery a nakupuji u konkurence v zahraničí, ale z pohledu webhostera už to vÅ¡e vypadá trochu jinak. Stačí vzít pár čísel a vidím, že já bych také do nabízení hostingu za 7 dolarů mÄ›síčnÄ› neÅ¡el. Ta částka je totiž naprosto směšná a firma musí mít tisíce klientů, aby se to mohlo vyplácet a to se v ÄŒesku podle mÄ› nepovede – jsme malý trh.

Pokud budu prodávat webhosting za 150 Kč mÄ›síčnÄ› se službami jako má zahraniční konkurence (prakticky vÅ¡e neomezené, online helpdesk 24/7, luxusní webové rozhraní na vÅ¡e atd.), tak mi tisíc klientů rozhodnÄ› nestačí – profi firmu s obratem 150 000 Kč mÄ›síčnÄ› si neumím moc pÅ™edstavit.  ÄŒili pÅ™edstava, že založím novou firmu a začnu tu nabízet hosting v americkém stylu, je myslím dost mimo.

SamozÅ™ejmÄ› je tu mnoho zavedených hosterů, kteří ty tisíce klientů mají a prodávají jim úspěšnÄ› „český“ hosting. Mohli by pÅ™ijít s vylepÅ¡ením své nabídky, ale proč by to proboha dÄ›lali? Proč by si stÅ™ihem snížili své příjmy o desítky procent?

Přitlačí zahraniční konkurence na český webhosting?

Dotlačí české webhostingy ke zmÄ›nÄ› zahraniční konkurence? Nemyslím si to, aspoň ne v brzké dobÄ›. To, že pár informovaných a technicky zdatnÄ›jších lidí nehostuje weby v ÄŒR ale v zahraničí, je pro české hostingové firmy IMHO nepodstatné. VÄ›tÅ¡ina firemních zákazníků nebude pÅ™esouvat weby do USA jen proto, aby uÅ¡etÅ™ila pár tisíc ročnÄ›, za to jim to nestojí. Osobní weby jednotlivců potÅ™ebují zpravidla jednu doménu a nic dalšího a to za cenu obdobnou té v zahraničí získají i v ÄŒR – opÄ›t tedy nemají žádný důvod utíkat ke konkurenci. A to jsem jeÅ¡tÄ› nezmínil jazykovou bariéru, která také může hrát roli.

Závěr

ZávÄ›r je asi ten, že pár „šílenců“ si hostuje weby v zahraničí a českým hosterům to může být zatím fuk. Nebo se pletu? MÄ›li by se čeÅ¡tí webhosteÅ™i už teď bát zahraniční konkurence?