Pravděpodobně každý zaznamenal hit posledních dní – prodej odkazů pod konkrétním článkem. Je to zajímavý způsob monetizace nebo jen chvilkový úlet?
Princip první zmínil Petr Jeník a je geniálně jednoduchý – pod jakýkoliv článkem můžete koupit online reklamu a ta zůstane v článku navždy. Hlavní kouzlo spočívá v tom, že platba probíhá v reálném čase (PayPal) a odkaz se tedy zjeví takřka okamžitě. Dovedu si představit, že čtu článek, říkám si „to je přesně obsah pro cílovku mého webu“, klikám na koupit, platím PayPalem a už vidím svoji reklamu tam, kde se vyskytují moji zákazníci.
Protože rád zkouším nové věci, nasadil jsem plugin i sem na blog místo AdSense (pouze jeden odkaz na článek, lidová cena 50 Kč/ks) a sám jsem zvědav, jak a jestli vůbec to zafunguje. Je jasné, že živit mě to asi nebude :), ale pokud se princip uchytí, dovedu si představit, že na středně velkém webu se zajímavým obsahem by se odkazy daly prodávat v řádu stokorun za kus a v součtu by to měsíčně mohlo hodit redakci zajímavou sumu.
Kam s odkazem?
Konkrétně tady u mě by inzerent zabodoval, kdyby hned po vydání koupil odkaz pod článkem Má redakční systém iDNESu tlačítko na vytvoření odkazu?, protože ten má do dneška přes 5700 přečtení. Přes tisícovku čtenářů měly i články 10 GB Dropbox legálně a za hubičku a Za reklamní tweet chci 750 Kč. Na většinu starších článků chodí díky vyhledávačům trvale desítky lidí měsíčně.
Plusy pro inzerenty
- nenásilná forma reklamy
- jednoduché objednání i zaplacení
- reklama je „navždy“ (dokud web nezanikne nebo majitel nevypne plugin)
Mínusy pro inzerenty
- vyhledávače údajně nemají rády nové odkazy ve starých článcích, takže SEO efekt u starých článků nemusí být tak velký
- nutnost mít PayPal účet (třeba se časem změní, implementovat do pluginu jinou bránu není problém)
A co majitel webu?
Pro majitele webů vidím jen plusy, jediným mínusem je potenciální riziko, že vám na web někdo protlačí něco, co byste tam nechtěli (warez, porno a pod.) a díky online vyřízení se to začne zobrazovat čtenářům.
A na závěr jeden tip: pro tenhle způsob prodeje odkazů by se hodilo jedno centrální místo, kde by inzerent našel seznam webů, které toto umožňují. Takže kdo se toho ujme? :)
Co si o tomto způsobu reklamy myslíte? Podělte se v komentářích.