Prodej odkazů pod články – nový trend nebo chvilkový úlet?

Pravděpodobně každý zaznamenal hit posledních dní – prodej odkazů pod konkrétním článkem. Je to zajímavý způsob monetizace nebo jen chvilkový úlet?

Princip první zmínil Petr Jeník a je geniálně jednoduchý – pod jakýkoliv článkem můžete koupit online reklamu a ta zůstane v článku navždy. Hlavní kouzlo spočívá v tom, že platba probíhá v reálném čase (PayPal) a odkaz se tedy zjeví takřka okamžitě. Dovedu si představit, že čtu článek, říkám si „to je přesně obsah pro cílovku mého webu“, klikám na koupit, platím PayPalem a už vidím svoji reklamu tam, kde se vyskytují moji zákazníci.

Protože rád zkouším nové věci, nasadil jsem plugin i sem na blog místo AdSense (pouze jeden odkaz na článek, lidová cena 50 Kč/ks) a sám jsem zvědav, jak a jestli vůbec to zafunguje. Je jasné, že živit mě to asi nebude :), ale pokud se princip uchytí, dovedu si představit, že na středně velkém webu se zajímavým obsahem by se odkazy daly prodávat v řádu stokorun za kus a v součtu by to měsíčně mohlo hodit redakci zajímavou sumu.

Kam s odkazem?

Konkrétně tady u mě by inzerent zabodoval, kdyby hned po vydání koupil odkaz pod článkem Má redakční systém iDNESu tlačítko na vytvoření odkazu?, protože ten má do dneška přes 5700 přečtení. Přes tisícovku čtenářů měly i články 10 GB Dropbox legálně a za hubičku a Za reklamní tweet chci 750 Kč. Na většinu starších článků chodí díky vyhledávačům trvale desítky lidí měsíčně.

Plusy pro inzerenty

  • nenásilná forma reklamy
  • jednoduché objednání i zaplacení
  • reklama je „navždy“ (dokud web nezanikne nebo majitel nevypne plugin)

Mínusy pro inzerenty

  • vyhledávače údajně nemají rády nové odkazy ve starých článcích, takže SEO efekt u starých článků nemusí být tak velký
  • nutnost mít PayPal účet (třeba se časem změní, implementovat do pluginu jinou bránu není problém)

A co majitel webu?

Pro majitele webů vidím jen plusy, jediným mínusem je potenciální riziko, že vám na web někdo protlačí něco, co byste tam nechtěli (warez, porno a pod.) a díky online vyřízení se to začne zobrazovat čtenářům.

A na závěr jeden tip: pro tenhle způsob prodeje odkazů by se hodilo jedno centrální místo, kde by inzerent našel seznam webů, které toto umožňují. Takže kdo se toho ujme? :)

Co si o tomto způsobu reklamy myslíte? Podělte se v komentářích.

9 komentářů u „Prodej odkazů pod články – nový trend nebo chvilkový úlet?

  1. Není to reklama, ale prodej odkazů. A víme, jak se minimálně Google na podobné aktivity dívá. Pokud má jít o reklamu, musí být odkazy důsledně vybaveny nofollow atributem, nebo vkládány javascriptem. A pochopitelně musí být označeny jako Reklama.

  2. Já to zatím na blog neplánuji nasadit, nechci žádnou případnou penalizaci za prodej odkazů na webu.

  3. Plaváčku, souhlasím s tebou, ale považuji tento způsob prodeje odkazů asi za nejméně problematický. Jde o jeden odkaz na jednom místě, ideálně na takovém, které může být atraktivní jak pro inzerenta, tak pro potenciálního konzumenta reklamy. Jako jediný problém vidím v tom, že se autor bezplatného pluginu snaží využít plugin k vlastnímu linkbuildingu, čímž se stává (minimálně třeba pro český Seznam, který si podobné praxe všimne asi dřív než Google) snadno dohledatelným a identifikovatelným. Já jsem nasadil na jednom z našich webů původní verzi scriptu Petra Janíka, kde jsme mj, zapracovali i nofollow a stejně si lidé reklamní boxíky kupují.

  4. Musím pochválit Michala K., který koupeným odkazem ukázal jak by to mělo vypadat. Relevantní odkaz s geniálním titulkem…míru prokliku tipuju hodně vysokou.

    Jinak souhlas s Plaváčkem, jakmile se plugin rozšíří, vyhledávače to zaříznou. Ale myslím, že i JS verze by se chytla… stále totiž zůstane kouzlo okamžiku a když se reklama dostatečně zvýrazní, může to fungovat.

  5. Michale, první základní pravidlo monetizace třeba blogu zní: Nikdy veřejně neprodávej odkazy, ale reklamu. Vážně netuším, co je na této prosté myšlence tak nejasného, a už vůbec netuším, proč kvůli prachsprostému prodeji odkazů vzniklo tolik zbytečných článků :)

  6. Jenom to centralni misto prodejcu odkazu udelejte, aspon to bude pro vyhledavace jednodusi k penalizacim ;)
    A ted vazne – prodej odkazu zastavit nelze, ale veskera usnadneni vedou k automatizaci a ta je slabinou vsech techto pokusu. Kdo chce prodavat, musi sam vyvinout usili a najit si prodejni kanaly.
    Jediny smysl tedy vidim v prime navstevnosti a te muzu docilit i dobre napsanym komentarem pod clankem zdarma.

  7. Myslím, že jde jen o dočasnou a trvale neudržitelnou „senzaci“, podobně jako před časem placené tweety. Pro inzerenty mají tyto reklamy přínos jen ve velmi raném stadiu zavedení, kdy na jejich odkazy autor blogu výslovně upozorňuje a staví tak inzerenty do role „early adopterů“ (což může mít pro někoho pozitivní efekt samo o sobě).

    Blog jako takový to ale časem poškodí, protože když autor napíše článek a žádný odkaz se neprodá, příště si dobře rozmyslí, o čem bude psát. Reklamní odkazy čtenáře rušit nebudou (kdybych si nepřečetl děkovný tweet, tak bych odkaz nehledal a ani nenašel, i tak jsem ho našel až ve zdrojovém kódu :-)), ale když půjde obsahová kvalita blogu dolu, tak prostě časem odejdou.

    Myslím, že ideální forma „monetizace“ blogu je self-promo, protože je svým způsobem přirozené – něco se mi povedlo, tak o tom napíšu. Cokoli jiného dělá z autora otroka s hodinovkou 30 Kč/h.

  8. Pokud se ti plugin nebude líbit, vypneš ho a odkazy budou fuč. Blbý ne? Ono, když u většiny webů stojí odkaz do stovky… nejsou to žádné velké peníze, ale pokud by jsi jich nakoupil desítky je to velký balík s tím, že možná do půl roku u poloviny webů už plugin nebude. To bych jako inzerent nezkousnul a raději bych si koupil tu obyčejnou „reklamu“ :).

Komentáře nejsou povoleny.