Co je A/B testování tady asi nemusím vysvětlovat, ale pro jistotu ve zkratce:
A/B testování má za cíl potvrdit či vyvrátit domněnku, že nějaká změna na webu povede ke zlepšení jeho výkonu. Výkonem může být počet objednávek u eshopu, více prohlédnutých stránek u odborného magazínu nebo třeba více zapsaných newsletterů. Ideální je, pokud dokážete posílat návštěvníkům náhodně obě verze ve stejný okamžik. Pokud byste např. zobrazovali verzi A jeden týden a verzi B druhý týden, může vám výsledky zkreslit vnější vliv – poskočíte ve vyhledávačích, bude diametrálně jiné počasí a tím pádem návštěvnost, u konkurence vypuknou slevy a podobně.
Zajistit výše uvedené včetně podrobných statistik není úplně triviální a máte dvě možnosti – zaměstnat na pár dní programátora, nebo sáhnout po hotovém řešení od externího dodavatele. A právě variantě externího řešení se chci dnes věnovat.
Optimizely.com
Existuje více různých řešení s různou kvalitou a za různou cenu, které si můžete najít na Google. Já mám díky našemu projektu na prodej penzijního připojištění čerstvou zkušenost s řešením A/B testování od Optimizely.com.
Použití a ovládání
Ovládání Optimizely.com je naprosto triviální a troufám si tvrdit, že naklikat jednoduchý test dokáže každý, kdo alespoň trochu tuší, jak funguje web a co je to HTML a CSS. Veškerá tvorba testu probíhá v klikacím rozhraní, kdy máte nataženou existující variantu webu a klikáním na jednotlivé prvky je měníte. Všechny prvky na stránce můžete nechat zmizet, posunout, upravit, nebo můžete zcela nové prvky do stránky přidat.
Nemusíte se omezovat jen na A/B testování, můžete udělat i A/B/C/D/E testování, tj. otestovat naráz třeba pět variant webu a vybrat tu nejlepší.
Smazaní prvku
Pokud se domníváte, že nějaký obsah je na stránce zbytečný, jednoduše na něj kliknete a z kontextového menu vyberete smazat. Máte na výběr, zda úplně zmizí z kódu nebo bude jen neviditelný.
Editace prvku
Editace je asi to, co budete používat nejčastěji – myslíte si, že větší tlačítko „koupit“ zvedne konverze? Není nic snazšího, než tlačítko zvětšit. Domníváte se, že konverze zvětší tlačítko, které bude zelené a ne hnědé jako dosud? Změníte barvu tlačítka.
Při editaci prvků na stránce máte na výběr z několika možností, přičemž nejvíce vás asi zajímá editace HTML, kde měníte přímo HTML daného prvku, tj. můžete připsat text, ubrat text, přidat strong a podobně. Druhá zajímavá možnost je editace CSS pro daný prvek. Můžete tak třeba změnit font, barvu, prostě vše, co dokážete ovlivnit pomocí CSS.
Přidat obsah
Pokud vám na stránce eshopu chybí tlačítko „objednat“ a domníváte se, že přidání by mohlo zvednout konverze :), jednoduše přidáte do stránky další obsah (přidat můžete HTML či obrázek).
Cílení testu
Když máte hotové testovací varianty, nastavujete cílení testu:
- můžete určit, zda se má test zobrazovat všem návštěvníkům, vracejícím se návštěvníkům, nebo jen novým návštěvníkům
- definujete si pro jaké stránky webu se test použije – na výběr máte několik možností, jak vyhovující stránky definovat (od přesného URL až po regulární výrazy)
Cíle
Co by to bylo za test, kdybychom neměřili něco konkrétního. U testu si můžete definovat prakticky nekonečně cílů. Co je takovým cílem? Pokud testujte např. různé ikonky pro nákupní košík, bude vaším cílem asi klik na onen košík, případně rovnou odeslání objednávky. Pokud testujte titulní stranu blogu a velikost nadpisů článků, bude asi vaším cílem klik na libovolný nadpis článku.
Cíle můžete nastavovat buď jako klik na prvek, přechod na určité URL nebo jako tzv „Custom events“ (nepoužil jsem). Pokud zvolíte za cíl klik na prvek, budete v klikacím rozhraní vyzváni ke kliku na prvky, kterých se to týká a to je vše. Pokud zvolíte variantu přechodu na URL, můžete opět volit z několika možností definice vyhovujícího URL.
Technické řešení
Jak to funguje technicky? Integrace s vaším webem je triviální, do stránek stačí vložit kousek HTML kódu, který volá servery Optimizely.com. Je to podobné, jako třeba vložení měřícího kódu Google Analytics.
Statistika
Máte vytvořeny testy, které běží a přichází to nejzajímavější – sledování statistik a vyhodnocování vítěze. Ze začátku je to lepší než televize, ale po pár hodinách vás to asi přestane bavit a budete statistiku používat jako každý normální člověk, tj. mrknete na ní jen každé dvě hodiny :)
Statistika vám na přehledných grafech a číslech ukazuje, která varianta je aktuálně lepší a o kolik. Vidíte statistiku pro všechny cíle, které jste si definovali, plus jeden defaultní cíl, kterým je měření toho, zda na stránce uživatel kamkoliv klikl, tj. projevil nějakou snahu něco udělat.
Systém vám sám říká, zda už má statisticky dost velký vzorek, aby určil vítěze. Řídit se tím samozřejmě nemusíte, ale nedoporučuji dělat závěry z deseti návštěvníků :).
Nezapomeňte se na výsledek dívat komplexně. Není problém udělat ze správné statistiky špatný závěr. Pokud Vám například zelený nákupní košík bude bude generovat 2x více objednávek než hnědý košík, ale jejich hodnota bude oproti hnědému košíků desetinová, nebudete asi nasazovat zelený košík, že.
Cena
Optimizely.com je placená služba, nicméně všechny varianty lze vyzkoušet na měsíc zdarma. Ceny začínají na 19 $ za měsíc pro web do 2 000 návštěvníků měsíčně, přes 79 $ pro web do 20 000 návštěvníků, až po 399 $ za 200 000 návštěvníků. Pro hodně velké weby je k dispozici individuální cena. Pokud se rozhodnete předplatit službu na rok dostanete slevu 10 % , pokud na dva, dostanete slevu hezkých 25 %.
Podle mého názoru cena plně odpovídá komfortu, jaký dostáváte. Zapomeňte na to, že byste podobně kvalitní testování udělali vlastními silami levněji (79 $ = 1 600 Kč). A naopak nezapomeňte, že cílem testu je vylepšit web a zvednout tak své příjmy, takže pokud testujete eshop a díky testu přijdete na vylepšení zvyšující procento konverzí o desetinu procentního bodu, jistě si dovedete spočítat, kolik jste vydělali reálných peněz.
Pokud chcete Optimizely.com vyzkoušet, udělejte to, máte měsíc zdarma. Pokud ho znáte, podělte se v komentářích o své zkušenosti a pokud znáte jiný systém, podělte se o zkušenosti také.
PS: Radost z používání Optimizely.com mi trochu kazí kolegové a kolegyně z Dobrého webu, protože web GarantovanaPenze.cz navrhli tak, že mi zatím v každém testu vyšlo, že původní varianta je lepší, než má nová varianta :).
Optimizely pouzivame skoro rok. Vytecnej software.
Tak teď jsi mě Tomáši uklidnil (snad nevadí, že ti tykám), web je nádherný, má však jednu ohromnou vadu, zobrazuje pravdu.
Já si na penzijko dávám nějaké peníze kvůli zaměstnavateli, který to dorovnává 2x, takže ve výsledku se mi to vyplatí.
Teď, podle tohodle webu budu mít v 60 naspořeno to, co vydělám za 2 roky, nebavím se o inflaci, která to požere. Takže si na stáří moc nepolepším a asi chcípnu jako ostatní důchodci hlady.
Jinak před půl rokem jsem přesně něco takového potřeboval, když jsem uzavíral penzijko a nevěděl jsem podle čeho se rozhodnout.
Nakonec to vyhrálo ING, které nabízelo 16GB flashku :))