Vyberte stránku

Co je A/B testování tady asi nemusím vysvětlovat, ale pro jistotu ve zkratce:

A/B testování má za cíl potvrdit či vyvrátit domnÄ›nku, že nÄ›jaká zmÄ›na na webu povede ke zlepÅ¡ení jeho výkonu. Výkonem může být počet objednávek u eshopu, více prohlédnutých stránek u odborného magazínu nebo tÅ™eba více zapsaných newsletterů. Ideální je, pokud dokážete posílat návÅ¡tÄ›vníkům náhodnÄ› obÄ› verze ve stejný okamžik. Pokud byste napÅ™. zobrazovali verzi A jeden týden a verzi B druhý týden, může vám výsledky zkreslit vnÄ›jší vliv – poskočíte ve vyhledávačích, bude diametrálnÄ› jiné počasí a tím pádem návÅ¡tÄ›vnost, u konkurence vypuknou slevy a podobnÄ›.

Zajistit výše uvedené včetnÄ› podrobných statistik není úplnÄ› triviální a máte dvÄ› možnosti – zamÄ›stnat na pár dní programátora, nebo sáhnout po hotovém Å™eÅ¡ení od externího dodavatele. A právÄ› variantÄ› externího Å™eÅ¡ení se chci dnes vÄ›novat.

Optimizely.com

Existuje více různých řešení s různou kvalitou a za různou cenu, které si můžete najít na Google. Já mám díky našemu projektu na prodej penzijního připojištění čerstvou zkušenost s řešením A/B testování od  Optimizely.com.

Použití a ovládání

Ovládání Optimizely.com je naprosto triviální a troufám si tvrdit, že naklikat jednoduchý test dokáže každý, kdo alespoň trochu tuší, jak funguje web a co je to HTML a CSS. Veškerá tvorba testu probíhá v klikacím rozhraní, kdy máte nataženou existující variantu webu a klikáním na jednotlivé prvky je měníte. Všechny prvky na stránce můžete nechat zmizet, posunout, upravit, nebo můžete zcela nové prvky do stránky přidat.

Nemusíte se omezovat jen na A/B testování, můžete udělat i A/B/C/D/E testování, tj. otestovat naráz třeba pět variant webu a vybrat tu nejlepší.

Smazaní prvku

Pokud se domníváte, že nějaký obsah je na stránce zbytečný, jednoduše na něj kliknete a z kontextového menu vyberete smazat. Máte na výběr, zda úplně zmizí z kódu nebo bude jen neviditelný.

Editace prvku

Editace je asi to, co budete používat nejčastÄ›ji – myslíte si, že vÄ›tší tlačítko „koupit“ zvedne konverze? Není nic snazšího, než tlačítko zvÄ›tÅ¡it. Domníváte se, že konverze zvÄ›tší tlačítko, které bude zelené a ne hnÄ›dé jako dosud? ZmÄ›níte barvu tlačítka.

Při editaci prvků na stránce máte na výběr z několika možností, přičemž nejvíce vás asi zajímá editace HTML, kde měníte přímo HTML daného prvku, tj. můžete připsat text, ubrat text, přidat strong a podobně. Druhá zajímavá možnost je editace CSS pro daný prvek. Můžete tak třeba změnit font, barvu, prostě vše, co dokážete ovlivnit pomocí CSS.

Přidat obsah

Pokud vám na stránce eshopu chybí tlačítko „objednat“ a domníváte se, že pÅ™idání by mohlo zvednout konverze :), jednoduÅ¡e pÅ™idáte do stránky další obsah (pÅ™idat můžete HTML či obrázek).

Cílení testu

Když máte hotové testovací varianty, nastavujete cílení testu:

  • můžete určit, zda se má test zobrazovat vÅ¡em návÅ¡tÄ›vníkům, vracejícím se návÅ¡tÄ›vníkům, nebo jen novým návÅ¡tÄ›vníkům
  • definujete si pro jaké stránky  webu se test použije – na výbÄ›r máte nÄ›kolik možností, jak vyhovující stránky definovat (od pÅ™esného URL až po regulární výrazy)

Cíle

Co by to bylo za test, kdybychom neměřili něco konkrétního. U testu si můžete definovat prakticky nekonečně cílů. Co je takovým cílem?  Pokud testujte např. různé ikonky pro nákupní košík, bude  vaším cílem asi klik na onen košík, případně rovnou odeslání objednávky. Pokud testujte titulní stranu blogu a velikost nadpisů článků, bude asi vaším cílem klik na libovolný nadpis článku.

Cíle můžete nastavovat buď jako klik na prvek, pÅ™echod na určité URL nebo jako tzv „Custom events“ (nepoužil jsem). Pokud zvolíte za cíl klik na prvek, budete v klikacím rozhraní vyzváni ke kliku na prvky, kterých se to týká a to je vÅ¡e. Pokud zvolíte variantu pÅ™echodu na URL, můžete opÄ›t volit z nÄ›kolika možností definice vyhovujícího URL.

Technické řešení

Jak to funguje technicky?  Integrace s vaším webem je triviální, do stránek stačí vložit kousek HTML kódu, který volá servery Optimizely.com. Je to podobné, jako třeba vložení měřícího kódu Google Analytics.

Statistika

Máte vytvoÅ™eny testy, které běží a pÅ™ichází to nejzajímavÄ›jší – sledování statistik a vyhodnocování vítÄ›ze. Ze začátku je to lepší než televize, ale po pár hodinách vás to asi pÅ™estane bavit a budete statistiku používat jako každý normální človÄ›k, tj. mrknete na ní jen každé dvÄ› hodiny :)

Statistika  vám na přehledných grafech a číslech ukazuje, která varianta je aktuálně lepší a o kolik. Vidíte statistiku pro všechny cíle, které jste si definovali, plus jeden defaultní cíl, kterým je měření toho, zda na stránce uživatel kamkoliv klikl, tj. projevil nějakou snahu něco udělat.

Systém vám sám říká, zda už má statisticky dost velký vzorek, aby určil vítěze. Řídit se tím samozřejmě nemusíte, ale nedoporučuji dělat závěry z deseti návštěvníků :).

Nezapomeňte se na výsledek dívat komplexně. Není problém udělat ze správné statistiky špatný závěr. Pokud Vám například zelený nákupní košík bude bude generovat 2x více objednávek než hnědý košík, ale jejich hodnota bude oproti hnědému košíků desetinová, nebudete asi nasazovat zelený košík, že.

Cena

Optimizely.com je placená služba, nicméně všechny varianty lze vyzkoušet na měsíc zdarma. Ceny začínají na 19 $ za měsíc pro web do 2 000 návštěvníků měsíčně, přes 79 $ pro web do 20 000 návštěvníků, až po 399 $ za 200 000 návštěvníků. Pro hodně velké weby je k dispozici individuální cena. Pokud se rozhodnete předplatit službu na rok dostanete slevu 10 % , pokud na dva, dostanete slevu hezkých 25 %.

Podle mého názoru cena plně odpovídá komfortu, jaký dostáváte. Zapomeňte na to, že byste podobně kvalitní testování udělali vlastními silami levněji (79 $ = 1 600 Kč). A naopak nezapomeňte, že cílem testu je vylepšit web a zvednout tak své příjmy, takže pokud testujete eshop a díky testu přijdete na vylepšení zvyšující procento konverzí o desetinu procentního bodu, jistě si dovedete spočítat, kolik jste vydělali reálných peněz.

Pokud chcete Optimizely.com vyzkoušet, udělejte to, máte měsíc zdarma. Pokud ho znáte, podělte se v komentářích o své zkušenosti  a pokud znáte jiný systém, podělte se o zkušenosti také.

PS: Radost z používání Optimizely.com mi trochu kazí kolegové a kolegyně z Dobrého webu, protože web GarantovanaPenze.cz navrhli tak, že mi zatím v každém testu vyšlo, že původní varianta je lepší, než má nová varianta :).