Co je A/B testovánà tady asi nemusÃm vysvÄ›tlovat, ale pro jistotu ve zkratce:
A/B testovánà má za cÃl potvrdit Äi vyvrátit domnÄ›nku, že nÄ›jaká zmÄ›na na webu povede ke zlepÅ¡enà jeho výkonu. Výkonem může být poÄet objednávek u eshopu, vÃce prohlédnutých stránek u odborného magazÃnu nebo tÅ™eba vÃce zapsaných newsletterů. Ideálnà je, pokud dokážete posÃlat návÅ¡tÄ›vnÃkům náhodnÄ› obÄ› verze ve stejný okamžik. Pokud byste napÅ™. zobrazovali verzi A jeden týden a verzi B druhý týden, může vám výsledky zkreslit vnÄ›jšà vliv – poskoÄÃte ve vyhledávaÄÃch, bude diametrálnÄ› jiné poÄasà a tÃm pádem návÅ¡tÄ›vnost, u konkurence vypuknou slevy a podobnÄ›.
Zajistit výše uvedené vÄetnÄ› podrobných statistik nenà úplnÄ› triviálnà a máte dvÄ› možnosti – zamÄ›stnat na pár dnà programátora, nebo sáhnout po hotovém Å™eÅ¡enà od externÃho dodavatele. A právÄ› variantÄ› externÃho Å™eÅ¡enà se chci dnes vÄ›novat.
Optimizely.com
Existuje vÃce různých Å™eÅ¡enà s různou kvalitou a za různou cenu, které si můžete najÃt na Google. Já mám dÃky naÅ¡emu projektu na prodej penzijnÃho pÅ™ipojiÅ¡tÄ›nà Äerstvou zkuÅ¡enost s Å™eÅ¡enÃm A/B testovánà od  Optimizely.com.
Použità a ovládánÃ
Ovládánà Optimizely.com je naprosto triviálnà a troufám si tvrdit, že naklikat jednoduchý test dokáže každý, kdo alespoň trochu tuÅ¡Ã, jak funguje web a co je to HTML a CSS. VeÅ¡kerá tvorba testu probÃhá v klikacÃm rozhranÃ, kdy máte nataženou existujÃcà variantu webu a klikánÃm na jednotlivé prvky je mÄ›nÃte. VÅ¡echny prvky na stránce můžete nechat zmizet, posunout, upravit, nebo můžete zcela nové prvky do stránky pÅ™idat.
NemusÃte se omezovat jen na A/B testovánÃ, můžete udÄ›lat i A/B/C/D/E testovánÃ, tj. otestovat naráz tÅ™eba pÄ›t variant webu a vybrat tu nejlepÅ¡Ã.
Smazanà prvku
Pokud se domnÃváte, že nÄ›jaký obsah je na stránce zbyteÄný, jednoduÅ¡e na nÄ›j kliknete a z kontextového menu vyberete smazat. Máte na výbÄ›r, zda úplnÄ› zmizà z kódu nebo bude jen neviditelný.
Editace prvku
Editace je asi to, co budete použÃvat nejÄastÄ›ji – myslÃte si, že vÄ›tšà tlaÄÃtko „koupit“ zvedne konverze? Nenà nic snazÅ¡Ãho, než tlaÄÃtko zvÄ›tÅ¡it. DomnÃváte se, že konverze zvÄ›tšà tlaÄÃtko, které bude zelené a ne hnÄ›dé jako dosud? ZmÄ›nÃte barvu tlaÄÃtka.
PÅ™i editaci prvků na stránce máte na výbÄ›r z nÄ›kolika možnostÃ, pÅ™iÄemž nejvÃce vás asi zajÃmá editace HTML, kde mÄ›nÃte pÅ™Ãmo HTML daného prvku, tj. můžete pÅ™ipsat text, ubrat text, pÅ™idat strong a podobnÄ›. Druhá zajÃmavá možnost je editace CSS pro daný prvek. Můžete tak tÅ™eba zmÄ›nit font, barvu, prostÄ› vÅ¡e, co dokážete ovlivnit pomocà CSS.
Přidat obsah
Pokud vám na stránce eshopu chybà tlaÄÃtko „objednat“ a domnÃváte se, že pÅ™idánà by mohlo zvednout konverze :), jednoduÅ¡e pÅ™idáte do stránky dalšà obsah (pÅ™idat můžete HTML Äi obrázek).
CÃlenà testu
Když máte hotové testovacà varianty, nastavujete cÃlenà testu:
- můžete urÄit, zda se má test zobrazovat vÅ¡em návÅ¡tÄ›vnÃkům, vracejÃcÃm se návÅ¡tÄ›vnÃkům, nebo jen novým návÅ¡tÄ›vnÃkům
- definujete si pro jaké stránky  webu se test použije – na výbÄ›r máte nÄ›kolik možnostÃ, jak vyhovujÃcà stránky definovat (od pÅ™esného URL až po regulárnà výrazy)
CÃle
Co by to bylo za test, kdybychom neměřili nÄ›co konkrétnÃho. U testu si můžete definovat prakticky nekoneÄnÄ› cÃlů. Co je takovým cÃlem?  Pokud testujte napÅ™. různé ikonky pro nákupnà koÅ¡Ãk, bude  vaÅ¡Ãm cÃlem asi klik na onen koÅ¡Ãk, pÅ™ÃpadnÄ› rovnou odeslánà objednávky. Pokud testujte titulnà stranu blogu a velikost nadpisů Älánků, bude asi vaÅ¡Ãm cÃlem klik na libovolný nadpis Älánku.
CÃle můžete nastavovat buÄ jako klik na prvek, pÅ™echod na urÄité URL nebo jako tzv „Custom events“ (nepoužil jsem). Pokud zvolÃte za cÃl klik na prvek, budete v klikacÃm rozhranà vyzváni ke kliku na prvky, kterých se to týká a to je vÅ¡e. Pokud zvolÃte variantu pÅ™echodu na URL, můžete opÄ›t volit z nÄ›kolika možnostà definice vyhovujÃcÃho URL.
Technické Å™eÅ¡enÃ
Jak to funguje technicky?  Integrace s vaÅ¡Ãm webem je triviálnÃ, do stránek staÄà vložit kousek HTML kódu, který volá servery Optimizely.com. Je to podobné, jako tÅ™eba vloženà měřÃcÃho kódu Google Analytics.
Statistika
Máte vytvoÅ™eny testy, které běžà a pÅ™icházà to nejzajÃmavÄ›jšà – sledovánà statistik a vyhodnocovánà vÃtÄ›ze. Ze zaÄátku je to lepšà než televize, ale po pár hodinách vás to asi pÅ™estane bavit a budete statistiku použÃvat jako každý normálnà ÄlovÄ›k, tj. mrknete na nà jen každé dvÄ› hodiny :)
Statistika  vám na pÅ™ehledných grafech a ÄÃslech ukazuje, která varianta je aktuálnÄ› lepšà a o kolik. VidÃte statistiku pro vÅ¡echny cÃle, které jste si definovali, plus jeden defaultnà cÃl, kterým je měřenà toho, zda na stránce uživatel kamkoliv klikl, tj. projevil nÄ›jakou snahu nÄ›co udÄ›lat.
Systém vám sám Å™Ãká, zda už má statisticky dost velký vzorek, aby urÄil vÃtÄ›ze. ŘÃdit se tÃm samozÅ™ejmÄ› nemusÃte, ale nedoporuÄuji dÄ›lat závÄ›ry z deseti návÅ¡tÄ›vnÃků :).
Nezapomeňte se na výsledek dÃvat komplexnÄ›. Nenà problém udÄ›lat ze správné statistiky Å¡patný závÄ›r. Pokud Vám napÅ™Ãklad zelený nákupnà koÅ¡Ãk bude bude generovat 2x vÃce objednávek než hnÄ›dý koÅ¡Ãk, ale jejich hodnota bude oproti hnÄ›dému koÅ¡Ãků desetinová, nebudete asi nasazovat zelený koÅ¡Ãk, že.
Cena
Optimizely.com je placená služba, nicménÄ› vÅ¡echny varianty lze vyzkouÅ¡et na mÄ›sÃc zdarma. Ceny zaÄÃnajà na 19 $ za mÄ›sÃc pro web do 2 000 návÅ¡tÄ›vnÃků mÄ›sÃÄnÄ›, pÅ™es 79 $ pro web do 20 000 návÅ¡tÄ›vnÃků, až po 399 $ za 200 000 návÅ¡tÄ›vnÃků. Pro hodnÄ› velké weby je k dispozici individuálnà cena. Pokud se rozhodnete pÅ™edplatit službu na rok dostanete slevu 10 % , pokud na dva, dostanete slevu hezkých 25 %.
Podle mého názoru cena plnÄ› odpovÃdá komfortu, jaký dostáváte. Zapomeňte na to, že byste podobnÄ› kvalitnà testovánà udÄ›lali vlastnÃmi silami levnÄ›ji (79 $ = 1 600 KÄ). A naopak nezapomeňte, že cÃlem testu je vylepÅ¡it web a zvednout tak své pÅ™Ãjmy, takže pokud testujete eshop a dÃky testu pÅ™ijdete na vylepÅ¡enà zvyÅ¡ujÃcà procento konverzà o desetinu procentnÃho bodu, jistÄ› si dovedete spoÄÃtat, kolik jste vydÄ›lali reálných penÄ›z.
Pokud chcete Optimizely.com vyzkouÅ¡et, udÄ›lejte to, máte mÄ›sÃc zdarma. Pokud ho znáte, podÄ›lte se v komentářÃch o své zkuÅ¡enosti  a pokud znáte jiný systém, podÄ›lte se o zkuÅ¡enosti také.
PS: Radost z použÃvánà Optimizely.com mi trochu kazà kolegové a kolegynÄ› z Dobrého webu, protože web GarantovanaPenze.cz navrhli tak, že mi zatÃm v každém testu vyÅ¡lo, že původnà varianta je lepÅ¡Ã, než má nová varianta :).
Optimizely pouzivame skoro rok. Vytecnej software.
Tak teÄ jsi mÄ› Tomáši uklidnil (snad nevadÃ, že ti tykám), web je nádherný, má vÅ¡ak jednu ohromnou vadu, zobrazuje pravdu.
Já si na penzijko dávám nÄ›jaké penÃze kvůli zamÄ›stnavateli, který to dorovnává 2x, takže ve výsledku se mi to vyplatÃ.
TeÄ, podle tohodle webu budu mÃt v 60 naspoÅ™eno to, co vydÄ›lám za 2 roky, nebavÃm se o inflaci, která to požere. Takže si na stářà moc nepolepÅ¡Ãm a asi chcÃpnu jako ostatnà důchodci hlady.
Jinak pÅ™ed půl rokem jsem pÅ™esnÄ› nÄ›co takového potÅ™eboval, když jsem uzavÃral penzijko a nevÄ›dÄ›l jsem podle Äeho se rozhodnout.
Nakonec to vyhrálo ING, které nabÃzelo 16GB flashku :))